Membangun Sosialisasi Masyarakat Melalui Nonton Bersama Warga Desa Emplasmen Kwala Mencirim

  • Hanifah Rahmi Sirait Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mutiara Anjani Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tamara Winda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Saiful Abdi Panjaitan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Zuhrina Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Tarmizi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Watching, Rainbow Troops, Society

Abstract

The film is set in the 1970s in Bangka Belitung, which is famous for its lead mines. The film shows friendship, family, education, limitations, and morality. The Rainbow Laskar tells the spirit of the struggle to get an education for the children of the village with limited resources and to establish a school that remains operational with moral, moral, and aqidah priorities. It's interesting to study such phenomena as education, morality, underprivileged students, and some of the phenomenon that became the film's icon. This research uses an inductive qualitative approach, which means creating concepts based on existing data. By analyzing the waterfall approach directly with local villagers, and inviting the community around to watch the film Rainbow Laskar in the Emplasmen Village of Kwala Mencirim.

 

References

Alamsyah., M.F, dkk. (2022). Penyuluhan Meningkatkan Sensorik dan Motorik Anak-anak di Yayasan TPQ (Taman Pendidikan Al-Qur’an) Al- Ansari Melalui Media Nonton Bareng dan Kelurahan Rempoa. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LP UMJ, 1-5.
Anggaini., W.T, dkk. (2022). Mengaji dan Nonton Bareng Film Animasi Nusa Dan Rara Di Kampung Sawah. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LP UMJ,1-5
Iswandana, I. M., Syuhada, L. R., Rafliansyah, M. F., Rafly, M., Muzakki, D., Setiawan, M. A., Dharmawijaya, T. H., Ilmu, J., Hukum, F., Jakarta, U. M., Dahlan, J. K. H. A. Timur, K. C., & Selatan, K. T. (2022). Pada Era Digitalisasi. 1–5.
Muyassaroh, H. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Akhlak Dalam Film Laskar Pelangi Di SDN Bumiraharjo Lampung Tengah. Tesis, 1–91.
Ningrum, R. (2015). Langit Lazuardi. Universitas Brawijaya Press
Nurhayati, N. (2022). Pendekatan Guru Ips Dalam Membentuk Kesadaran Sosial Siswa Di Smp Negeri 07 Seluma (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).
Pariamankota.kemenag.go.id (2020). Guru MIS Muhammadiyah Pakasai Gelar Nonton Bersama di Sekolah. Diakses pada 28 Februari 2023, dari https://pariamankota.kemenag.go.id/guru-mis-muhammadiyah-pakasai-gelar-nonton-bersama-di-sekolah/
Pratama, D. A. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan dalam Novel Orang-Orang Biasa Karya Andrea Hirata.Skripsi.http://repository.iainbengkulu.ac.id/5524/%0Ahttp://repository.iainbengkulu.ac.id/5524/1/Doni Aji Pratama.pdf
Rismawati, E. (2022). Analisis Perbandingan Karakter Tokoh Utama Dalam Film Laskar Pelangi Dan Freedom Writers. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 11(2), 101–108.
Rohmawati, O., & Watini, S. (2022). Pemanfaatan TV Sekolah Sebagai Media Pembelajaran dan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), 196–207.
Sya’dian, T. (2015). Analisis Semiotika Pada Film Laskar Pelangi. PROPORSI : Jurnal Desain, Multimedia Dan Industri Kreatif, 1(1), 51.
Shofiani, A.K.A., & Endang Sri Maruti. (2021). Penanaman Karakter Melalui Film Laskar Pelangi Dalam Pembelajaran Daring Siswa Sekolah Dasar. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12 (2), 239-245.
Nugroho, R.A., & Nurhadi. (2023). Perancangan Event Nonton Bareng Pertandingan Bola Di Warkop Omah Bato, Surabaya. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 351-354.
Yuliani., Deni, dkk. (2022). Pendampingan Menonton Film Laskar Pelangi Dalam Rangka Meningkatkan Motivasi Belajar Anak-anak Di Kelurahan Anday Manokwari. Jurnal Cemerlang: Pengabdian Pada Masyarakat, 5(1), 96-102.
Published
2024-03-06
How to Cite
Sirait, H., Siregar, M., Winda, T., Panjaitan, S., Harahap, Z., & Tarmizi, M. (2024). Membangun Sosialisasi Masyarakat Melalui Nonton Bersama Warga Desa Emplasmen Kwala Mencirim. SIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.21093/simas.v1i2.8004