Implementasi Teknik Ecoprint Sebagai Strategi Peningkatan Kesadaran Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar

  • Mainawati Nurpazriah Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Muhammad Rihap Firdaus Fakultas Sains dan Teknologi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung,
  • Nisrina Lulu Fakhira Fakultas Ekonomi dan Bisnis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Tiya Nurjanah Fakultas Dakwah dan Komunikasi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Keywords: Ecoprint, Environmental Awareness, Natural Materials, Elementary School Students

Abstract

The 2024 Community Service Program (KKN) used the Sisdamas model (Community Empowerment-Based Community Service), with the theme "Implementation of Ecoprint Techniques as a Strategy to Increase Environmental Awareness Among Elementary School Students." The author designed several programs to support this theme, including: (1) assessing the community's and students' awareness of utilizing natural materials, (2) enhancing children's creativity in using natural resources, (3) socializing the ecoprint technique to students, and (4) facilitating free ecoprint workshops. This activity aimed to raise environmental awareness among students at SD Negeri Buah Batu through a participatory approach. The program was implemented on August 15, 2024, involving 5th-grade students actively in every phase, from the introduction of the ecoprint concept to hands-on practice using the pounding technique with leaves as the primary material. The results showed an increase in students' understanding and skills in using natural materials to create eco-friendly artistic products while also reinforcing their awareness of environmental preservation. This program proved effective in integrating environmental education values with creative, hands-on practices, encouraging students to care more about the environment through enjoyable and meaningful activities.

References

Azizah, N., Romli, A. A., Iftikhariyah, E. H., Ardana, M. F., & Others. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis Steam Melalui Pelatihan Pembuatan Ecoprint Untuk Mengempangkan Kreativitas Siswa Pada Abad 21. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 6100–6113.

Chusniati, A., Zuhry, M. F., Silvia, K., Azqiya, D. M., Ahmad, R. H., & Widyaningsih, R. (2023). Pengembangan Ekonomi Kreatif Dan Ketrampilan Seni Melalui Pelatihan Ecoprint Kepada Masyarakat Di Desa Karangdadap. Kampelmas, 2(2), 475–486.

Fatmala, Y., & Hartati, S. (2020). Pengaruh Membatik Ecoprint Terhadap Perkembangan Kreativitas Seni Anak Di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1143–1155.

Fransiska, F., Sudarto, S., & Adpriyadi, A. (2023). Implementasi Ecoprint Menggunakan Teknik Pounding Pada Fase Fondasi (5-6 Tahun) Di Tk Santa Maria Sintang. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 594–611.

Listiana, H., Laili, E. S., Sutini, T. E., Alfiandi, U., Setiadi, A., & Others. (2024). Eksplorasi Eco-Print Untuk Anak Sekolah Dasar Di Sdn Ponteh 1 Galis Pamekasan. Mubtadi: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 5(2), 125–135.

Lubis, A. S., & Siregar, M. (2023). Pengenalan Ecoprint Guna Meningkatkan Keterampilan Dan Perkembangan Motorik Siswa Sdn 32 Bilah Hulu. Jurnal Pengabdian Masyarakat Anshara Madani (JPMAM), 1(1).

Muminah, I. H., Sugandi, M. K., & Gaffar, A. A. (2023). Pelatihan Pembuatan Ecoprint Pada Tote Bag Di Lingkungan Sekolah SATAQU Majalengka. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 1957–1968.

Nazhif, M. N., & Nugraha, I. (2023). Branding Umkm Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Ecoprint Andin Collection. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(1), 261–267.

Noviyana, N. J., Kosim, A. R., Wirawan, G. A., Oktavia, N., & Kartika, D. S. Y. (2024). Pelatihan Pembuatan Kerajinan Ecoprint Kepada Siswa SDN Mojowangi 1 Sebagai Upaya Pengolahan Sampah Daun Serta Sebagai Media Pengembangan Kreativitas Siswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat Mandiri (JPMM), 2(02), 349–355.

Paiqmuntaz, A., Prasetya, M. I., Masiga, I. M. A. D., Nugroho, E. S., Sulthoni, M. Z., Hardini, N. M. N., Royyani, F. N., Novita, D. A., Nafiah, N. H., Nisa, I. C., & Others. (2024). Mengasah Kreativitas Siswa Sekolah Dasar Melalui Kegiatan Ecoprint Desa Kedungsuren. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(3), 39–48.

Patinaya, F., Erniyanti, D., Farma, J., Fatima, S., Sukriamala, S., & Others. (2024). Pemanfaatan Bahan Alami Dalam Pembuatan Ecoprint Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Kadolomoko. Termasyhur: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 52–59.

Rahayu, K. M., Djarot, I. N., & Syariful, S. (2022). Pelestarian Lingkungan Hidup Melalui Ecoprint Pada Siswa Madrasah Aliyah Al Azhar Asy Syarif Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pemberdayaan Masyarakat (SENDAMAS), 2(1), 65–70.

Sari, D. C., & Muthmainnah, M. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Membatik Ecoprint. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6005–6016.

Suharson, A. (2021). Produk Kreatif Dan Kewirausahaan SMK/MAK Kelas XI Semester 1. Bidang Keahlian Seni Dan Industri Kreatif. Program Keahlian Desain Dan Produk Kreatif Kriya. Kompetensi Keahlian Kriya Kreatif Keramik. Penerbit Andi.

Tsurayya, R., Rifansah, D., & Others. (2024). 26 Peningkatan Alam Melalui Kerajinan Kreatif Dengan Teknik Eco-Printing Di Desa Lebakwangi. Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 4(8), 244–251.

Published
2025-07-29
How to Cite
Nurpazriah, M., Firdaus, M. R., Fakhira, N. L., & Nurjanah, T. (2025). Implementasi Teknik Ecoprint Sebagai Strategi Peningkatan Kesadaran Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar. TAFANI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 56-67. https://doi.org/10.21093/tafani.v4i1.9175
Section
Articles