Optimalisasi Metode Qira'ati Untuk Meningkatkan Kelancaran Membaca Al-Qur’an di TPQ Roudhoh Samarinda

  • Ainun Soleha Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Syafana Thalita Tabina Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Nuraini Hakim Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Ristia Dita Arianti Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Irma Zafiratunisa Azahra Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Irni Maya Sari TPQ Roudhoh Samarinda
Keywords: Qira'ati Method, Qur'anic Reading Fluency, TPQ, Classroom Action Research, Qur'anic Education

Abstract

This study aims to optimize the Qira'ati method to improve the fluency of reading the Qur'an at Taman Pendidikan Al-Qur'an (TPQ) Roudhoh, Samarinda Ilir. This classroom action research (CAR) was conducted in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 15 TPQ students with varying levels of Qur'an reading proficiency. The results showed that the intensive and systematic implementation of the Qira'ati method significantly improved reading fluency. In the first cycle, there was a 58% improvement in reading ability, which increased to 87% in the second cycle. This method proved effective due to its emphasis on mastering tajweed, repetitive practice, and individualized approaches. The study concludes that the Qira'ati method can serve as a primary strategy to enhance Qur'anic reading fluency in TPQ.

References

Abrori, M. S., & Asy’ari, H. (2023). Pembelajaran Klasikal dalam Menghafal Surat-Surat Pendek Dan Do’a Harian di TPQ Masjid Nurul Jannah Karangrejo Metro Utara. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 1–24. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.12
Afni, S. R. N., & Handayani, D. (2022). Optimalisasi Ketepatan Membaca Al-Qur’an dengan Metode Yanbu’a di TPQ Nurul Ummah Kepuharjo Malang. Abdimas Indonesian Journal, 2(Afni, Sebtia Rizki Nur, and Diah Handayani. “Optimalisasi Ketepatan Membaca Al-Qur’an dengan Metode Yanbu’a di TPQ Nurul Ummah Kepuharjo Malang.” Abdimas Indonesian Journal 2, 1 (January 25, 2022): 39–57. https://doi.org/10.59525/aij.v2i1.81.), 39–57. https://doi.org/10.59525/aij.v2i1.81
Ariffah, E. Y. N., & Novitasari, M. (2024). Pendekatan Realistic Mathematics Education Berbantuan Articulate Storyline untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Sikap Percaya Diri. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.53624/ptk.v5i1.432
As, M., & Yunus, M. (2022). Pengaruh Pembelajaran Klasikal Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. 4(2).
Azizah, A. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475
Febriani, B. L., Sulistiya, F., Murtopo, B. A., & Fatimah, S. (n.d.). Analisis Penerapan Metode Qiroati dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Madrasah Ibtidaiyah.
Fitriana, S., Diva Maulieftha, A., Puspita Dewi, R., & Nurul Fadillah, C. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Klasikal dalam Pendidikan Anak Usia Dini di TK PERTIWI 1 Kota Bengkulu Tahun 2022. Seulanga : Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.47766/seulanga.v4i1.1056
Hasan, S., & Wahyuni, T. (2018). Kontribusi Penerapan Metode Qiroati Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Secara Tartil. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 45–54. https://doi.org/10.30599/jpia.v5i1.317
Isnatin, U., Al Faruqy, A. R. H., Taqwa, U. A., Septrianto, W., Amiq, A. F., Cheyeng, R., Fahruddin, A. R., Sasongko, Y. B., & Harris, J. I. (2024). Pendampingan optimalisasi pembelajaran membaca Al-Qur’an pada anak usia dini sesuai disiplin ilmu tajwid pada Taman Pendidikan Ar-Roudhah, Al-Hidayah, dan Al-Iman di Kecamatan Siman, Kabupaten Ponorogo. Jurnal PADE: Pengabdian & Edukasi, 6(1), 15. https://doi.org/10.30867/pade.v6i1.1734
Juhaeriah, E. (n.d.). Metode Qiroati Untuk Meningkatkan Minat Belajar Al-Qur’an Siswa/i MTs Al- Muhajirin. Juhaeriah, Endeh. “Metode Qiroati Untuk Meningkatkan Minat Belajar Al-Qur’an Siswa/i MTs Al-Muhajirin,” n.d.
Melati, S., & Arifin, Z. (2024). Teori Pemahaman Alquran Beserta Penafsirannya. 4(1).
Nasikhah, U. (2021). Pembelajaran Al-Qur’an dengan Metode Qiraati di TPA Hidayatussibyan Kabupaten Sambas: Learning of The Qur’an With Qiraati Method at Hidayatussibyan Taman Pendidikan Al-Quran District of Sambas. Chalim Journal of Teaching and Learning, 1(1), 20–25. https://doi.org/10.31538/cjotl.v1i1.57
Nikita Silvi Yohana Putri & Achmad Yusuf. (2024). Model Pembelajaran Klasikal Baca-Simak Di TPQ Fauzul Qur’an Nogosari Pandaan. Impressive: Journal of Education, 2(1), 25–33. https://doi.org/10.61502/ijoe.v2i1.87
Nuraeni, E., Hanapiah, E., & Yanti Ulpah, N. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Klasikal pada Asfek Perkembangan Anak Usia Dini di TK Al Falah. Edu Happiness : Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 1(2), 80–85. https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v1i2.75
Nurulanningsih, O., & Pd, M. (2023). Jurnal Didactique Bahasa Indonesia Januari 2023, Vol. 4 No. 4(1).
Oleh, D., & Rifanty, E. (n.d.). Jurnal Penelitian Tindakan Kelas.
Parende, U. S., & Pane, W. S. (n.d.). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Problem Based Intruction (PBI) Tema 8 pada Siswa Kelas IV SDN 001 Samarinda Utara. 1(1).
Ramadhan, A., & Nadhira, A. (2022). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran Dengan Berbasis Kearifan Lokal Dan Penulisan Artikel Ilmiah Sesuai Dengan Kurikulum Tahun 2013 Di Madrasah Tsanawiyah Darul Hikmah Medan. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 121–128. https://doi.org/10.37755/sjip.v8i1.632
Sari, A. K., Amin, K., & Isnanimataka, M. (n.d.). Etika Artificial Intelligence (AI) dalam Pendidikan Islam: Mengatasi Tantangan Distorsi dan Misinterpretasi.
Side, S., Irfan, M., Nurlaelah, W., Busrah, S. N., & Ilham, M. N. (2022). Penerapan Metode Qiroati dalam Pembelajaran Al-Qur’an di Desa Mallongi Longi Kabupaten Pinrang.
Sofiani Rizkillah, N., & Khosiah, N. (2024). Penerapan Metode Qiraati Dalam Mengembangkan Minat Baca AL-Qur’an Kepada Siswa Di Sekolah Dasar Ainur Rahma Kecamatan Kabigaran Kota Probolinggo. AL IBTIDAIYAH: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 10–19. https://doi.org/10.46773/ibtidaiyah.v5i1.910
Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 2(01). https://doi.org/10.29040/jie.v2i01.175
Syaifudin, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Teori dan Aplikasinya Pada Pembelajaran Bahasa Arab. Borneo : Journal of Islamic Studies, 1(2), 1–17. https://doi.org/10.37567/borneo.v1i2.440
Syarif, M., & Asmaran, A. (2018). Penerapan Metode Klasik Pada Pembelajaran Al-Qur’an Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Islam Banyu Hirang Gambut. DARRIS: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1). https://doi.org/10.47732/darris.v1i1.51
Ulumi, K. W. R., & Ayu, D. P. (2020). Optimalisasi Pembiasaan Membaca Al-Qur’an Dalam Membentuk Karakter Religi Madin Miftahul Ulum Kesugihan Pulung Ponorogo.
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821
Wahyuningsih, R. (n.d.). Wahyuningsih, Riris. “Implikasi Penggunaan Metode Qiraati Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Anak Usia Dini Pada Pendidikan Inklusi,” n.d.
Widayati, A. (n.d.). Penelitian Tindakan Kelas.
Yusuf, M. J. (n.d.). Metode Iqra’: Kajian Inovasi Pembelajaran Al-Qur’an.
Zaini, A. (2023). Implementasi Metode Klasikal Untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar PAI Pada Siswa Di SMP Ulul Albab. 4(2).
Published
2025-01-11
How to Cite
Soleha, A., Tabina, S., Hakim, N., Arianti, R., Azahra, I., & Sari, I. (2025). Optimalisasi Metode Qira’ati Untuk Meningkatkan Kelancaran Membaca Al-Qur’an di TPQ Roudhoh Samarinda. BOCAH: Borneo Early Childhood Education and Humanity Journal, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.21093/bocah.v4i1.10638