The Analysis of Student Learning Interest in Islamic Education (PAI) Course at Public Universiti in Bontang

Keywords: Learning interests, students, learning outcomes of Islamic Studies.

Abstract

This study aims to describe the factors of student interest in Islamic education courses at public universities in Bontang. The method used a quantitative research approach. Data collection used observation, interviews, and questionnaires by distributing google form to respondents. The research was conducted in two universities in Bontang that are University of Trunajaya with a total of 129 students and Bontang College of Technology (STITEK) with 71 students. The results showed that five indicators of students’ learning interest in PAI Bontang were: 1. attention, 2. like and pleasure, 3. pride and satisfaction, 4. interest, 5. Participation got the highest percentage on the indicator of pride, which is 22.57% or in a very good category. The lowest percentage was the indicator of interest in the Islamic education course, which is 20.02% or in the good category. Therefore, it could be concluded that the description of students’ learning interest is in a very good category, with a total score of 85.64.

References

Adawiyah, Robiatul. “Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Mahasiswa Melalui Kompetensi Profesional Dosen dan Minat Belajar Mahasiswa.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 1 (October 29, 2019): 131–48. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.51.
Ekawarna. 2013. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Referensi GP Press Group.
Euis, Karwati dan Priansa, Juni, Donni. Manajemen kelas (Classroom Management) Guru Profesional yang Inspiratif Kreatif Menyenangkan dan Berprestasi. Bandung: Alfabeta. 2014.
Damanik, Bahrudi Efendi. “Pengaruh Fasilitas dan Kompetensi Dosen Terhadap motivasi Belajar.” Jurnal Ekonomi Dan Bisnis (EK&BI) 2, no. 2 (December 28, 2019): 231–40. https://doi.org/10.37600/ekbi.v2i2.102.
Febriani, Reni, Sudaryono Sudaryono, and Siti Rohmah. “Pengaruh Persepsi Kompetensi Dosen Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa.” Progress: Jurnal Pendidikan, Akuntansi Dan Keuangan 2, no. 1 (March 11, 2019): 31–46. https://doi.org/10.47080/progress.v2i1.486.
Imran, Ali. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Dunia Pustaka Jaya. 2006.
Jeranah, Jeranah, Syamsiara Nur, and Nurmiati Nurmiati. “Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesulitan dan Minat Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Biologi Universitas Sulwesi Barat.” SAINTIFIK 1, no. 2 (2015): 87–94. https://doi.org/10.31605/saintifik.v1i2.87.
Mardesci, Hermiza, and Afrina Mardesci. “Pengaruh Perkuliahan dengan Metode dalam Jaringan (Daring) terhadap Minat Belajar Mahasiswa (Studi Kasus pada Program Studi Teknologi Pangan Universitas Islam Indragiri).” Jurnal Pendidikan : Riset dan Konseptual 4, no. 3 (July 31, 2020): 357–65. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v4i3.222.
Megiati, Yunita Endra. “Minat Belajar ISBD Ditinjau dari Kompetensi Pedagogik, Kompetensi Personal dan kompetensi Profesional Dosen.” TEKINFO 1, no. 1 (June 7, 2019): 109–18.
Mulyadi, Ajang. “Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat belajar Terhadap Prestasi Belajar.” JPAK : Jurnal Pendidikan Akuntansi dan Keuangan 4, no. 2 (2016): 1–10. https://doi.org/10.17509/jpak.v4i2.15418.
Nurmala, Cucu. “Hubungan Motivasi Intrinsik dan Persepsi Mahasiswa tentang Kompetensi Dosen terhadap Pencapaian Nilai Mata Kuliah Asuhan Kebidanan Nifas Prodi DIII Kebidanan Tahun Akademik 2018/2019 STIKes INDRAMAYU.” JURNAL KESEHATAN INDRA HUSADA 8, no. 1 (June 30, 2020): 69–80. https://doi.org/10.36973/jkih.v8i1.200.
Riwahyudin, Arvi. “Pengaruh Sikap Siswa dan Minat belajar Siswa Terhadap hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kabupaten Lamandau.” Jurnal Pendidikan Dasar 6, no. 1 (May 30, 2015): 11–23. https://doi.org/10.21009/JPD.061.02.
Priansa, Juni, Donni & Ani, Setiani. 2015. Manajemen Peserta Didik dan Model Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Setiawan, Agus. “Merancang Media Pembelajaran PAI di Sekolah (Analisis Implementasi Media Pembelajaran Berbasis PAI).” Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan dan Kemasyarakatan, December 1, 2019, 223–240.
Safari. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta. 2003.
Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi, (Jakarta: Rineka Cipta, 2003), h.108.
Slameto. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta. 2010.
Slameto. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Rosda Karya. 2008.
Sudaryono, dkk. 2013. Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sudaryono, dkk. Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu. 2013.
Sudjana, Nana. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo. 1989.
Suhartiwi, Suhartiwi. “Hubungan Antara Minat Belajar Evaluasi Pembelajaran Penjas dengan Hasil Belajar Evaluasi Pembelajaran Penjas Kelas 17B Universitas Halu Oleo.” Gema Pendidikan 27, no. 1 (January 28, 2020): 25–33. https://doi.org/10.36709/gapend.v27i1.10697.
Syarafina, Sabila Okta, Duta Nurdibyanandaru, and Wiwin Hendriani. “Pengaruh Optimisme dan Kesadaran Diri Terhadap Adversity Quotient Mahasiswa Skripsi Sambil Bekerja.” Cognicia 7, no. 3 (September 2, 2019): 295–307. https://doi.org/10.22219/COGNICIA.Vol7.No3.295-307.
TIM, 2000. Kamus Besar bahasa Indonesia. Jakarta: BPPB Kemendikbud.
Then, Wiliyanti. “Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Sekolah Tinggi Bahasa harapan Bersama.” Jurnal Cakrawala Mandarin 3, no. 2 (January 5, 2020): 1–14. https://doi.org/10.36279/apsmi.v3i2.76.
Winata, Koko Adya, Tatang Sudrajat, Yuyun Yuniarsih, and Qiqi Yuliati Zaqiah. “Peran Dosen Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Untuk Mendukung Program Moderasi Beragama.” Jurnal Pendidikan 8, no. 2 (July 3, 2020): 98–110. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v8i2.449.
Hirdha Nurfarini, and Wildan Saugi. “Pengaruh Kuliah Online Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Pendidikan Agama Islam (PAI) Di IAIN Samarinda.” El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies 2, no. 2 (June 12, 2020): 121–31. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v2i2.2330.
Published
2020-12-29
How to Cite
Zulkifli, Z., & Setiawan, A. (2020). The Analysis of Student Learning Interest in Islamic Education (PAI) Course at Public Universiti in Bontang. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 3(1), 21-38. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v3i1.2781