Nafs Mutmainah sebagai Dasar dalam Menciptakan Kesejahteraan Spiritual

  • Nur Kholik Afandi IAIN Samarinda
Keywords: Spiritual Well-being, Nafs Mutmainah, Noble Morals.

Abstract

Spiritual well-being is the ability to develop harmonious relationships with himself, others, the universe (environment), and transcendental aspects. In the Islamic perspective, these values are reflected in the way of view, attitudes and behaviors called morals (akhlak). The implementation of moral values in everyday life, will form a person who has personal piety, social, environmental, ritual and spiritual. This multidimensional piety arises because of the encouragement of the person who has nafs mutaminnah, namely a calm soul, sincerity, and based on the values of faith. 

References

Adz-Dzakiey Hamdani Bakran. Psikologi Kenabian; Prophetic Psychology Menghidupkan Potensi dan Kepribadian Kenabian dalam Diri. Yogaykarta: Fajar Media Press, 2010

al-Jauziyyah Ibnu Qayyim. Terapi Mensucikan Jiwa.Terjemahan oleh Dzulhikmah. Jakarta: Qisthi Press, 2015.

Al-Qasim Syaikh Abdul Muhsin. Langkah Menuju Kebahagiaan. Terjemahan Nur Salam Djamaluddin.Yogyakarta: Maktabah al-Huda, 2012.

Amin Samsul Munir . Ilmu Akhlak. Jakarta: Amzah, 2016.

Asmaya, Enung. "Hakikat Manusia dalam Tasawuf Al-Ghazali." KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi 12.1 (2018): 123-135.

Choiriyah Ummu Ihsan & Abu Ihsan al-Atsary. 2015. Meraih Kebahagiaan Tanpa Batas. Bekasi: Rumah Ilmu.

Ellison, Craig W. "Spiritual well-being: Conceptualization and measurement." Journal of psychology and theology 11.4 (1983): 330-338

Farid Ahmad. Tazkiyatun Nafs: Belajar Membersihkan Hati Kepada 3 Ulama Besar: Imam Ghazali, Ibnu Qayyim al-jauziyah, Ibnu Rajab al-Hambali. Jakarta: Umul Qura. 2014.

Fisher, John. "The four domains model: Connecting spirituality, health and well-being." Religions 2.1 (2011): 17-28..

Gomez, Rapson, and John W. Fisher. "Domains of spiritual well-being and development and validation of the Spiritual Well-Being Questionnaire." Personality and individual differences 35.8 (2003): 1975-1991.

Ibnu Taimiyah. Tazkiyatun Nafs: Mensucikan Jiwa dan Menjerihkan Hati dengan Akhalak yang Mulia. Terjemahan. oleh M. Rasikh dan Muslim Arif. Jakarta: Darus Sunnah Press. 2015.
Ilyas Yunahar. Kuliah Akhlak. Yogyakarta: LPPI.2014.

Makmudi, Makmudi, et al. "Pendidikan Jiwa Perspektif Ibn Qayyim Al-Jauziyyah." Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam 7.1 (2018): 42-60.

Maududi Abdul A’la. 2016. Menjadi Muslim Sejati. Yogayakarta: Mitra Pustaka. 2016.

Mujib Abdul. 2017. Teori Kepribadian: Perspektif Psikologi Islam. Jakarta: Rajagrafindo Persada. 2017.

Mukri, Syarifah Gustiawati. "Metode Inabah Sebagai Terapi Edukasi Islami Para Pecandu Narkoba." 'ADALAH 3.3 (2019).

Mulyadi. Islam dan Kesehatan Mental.Jakarta: Kalam Mulia. 2017.

Musbakin Imam. Istanrtiq Al-Qur’an, Pengenalan Al-Qur’an Pendekatan Interdisipliner. Yogyakarta: Jaya Star Nine. 2016

Fuad, Muskinul. "Psikologi Kebahagiaan Dalam Al-Qur’an (Tafsir Tematik atas Ayat-ayat al-Qur’an tentang Kebahagiaan)." (2016).

Najati Muhammad Usman. Psikologi dalam Al-Qur’ān.Bandung: Pustaka Setia. 2005.

Nawawi Rif’at Syauqi. Kepribadian Qur’ani. Jakarta: Amzah. 2014.

Nurrohim, Ahmad. "Antara Kesehatan Mental Dan Pendidikan Karakter: Pandangan Keislaman Terintegrasi." ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education 1.2 (2016): 273-302.

Rajab Khairunnas. Agama Kebahagiaan.Yogyakarta: Pustaka Pesantren. 2012

Saputra, Edy. "KOMUNIKASI BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER: Studi Kritis Pemikiran Ibnu Taimiyah Tentang Tazkiyah Al-Nafs." At-Tanzir: Jurnal Ilmiah Prodi Komunikasi Penyiaran Islam (2019): 148-162..

Shihab M. Quraish. Ensiklopedia Al-Qur’an, Volume 15. Jakarta: Lentera. 2007.

Shihab M. Quraish. Tafsīr al-Miṣbāh, Volume 15 Jakarta: Lentera. 2011.

Shihab M. Quraish. Yang Hilang dari Kita: Akhlak. Jakarta: Lentera Hati. 2016.

Sholehah, Baqiyatus, and Chusnul Muali. "Pendidikan Akhlak Perspektif Al-Ghazali." At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah 7.2 (2018): 190-205.

Subandi, M. A. "Sabar: Sebuah konsep psikologi." Jurnal psikologi 38.2 (2011): 215-227.

Suryadi, Rudi Ahmad. "Pendidikan Islam: Telaah Konseptual mengenai Konsep Jiwa Manusia." Ta'lim 1 (2013): 20-35.

Syarbani Amirulloh & Novi Hidayati Afsari. Rahasia Superdahsyat dalam sabar dan Sholat, Jakarta: Qultum Media. 2014.

Unterrainer, H-F., et al. "Dimensions of religious/spiritual well-being and their relation to personality and psychological well-being." Personality and Individual Differences 49.3 (2010): 192-197.

Widyastuti, Tria, Mohammad Abdul Hakim, and Salmah Lilik. "Terapi Zikir sebagai Intervensi untuk Menurunkan Kecemasan pada Lansia." Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP) 5.2 (2019): 147-157.

Wildan, Teuku. "Konsep Nafs (Jiwa) Dalamalquran." At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alqur'an dan Tafsir 2.2 (2017): 246-260.

Zuhara, Evi. "KONSEP JIWA DALAM TRADISI KEILMUAN ISLAM." JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling 4.1 (2018): 44-66.

Zulfatmi, Zulfatmi. "AL-NAFS DALAM AL-QUR’AN (Analisis Terma al-Nafs sebagai Dimensi Psikis Manusia)." Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam 10.2 (2020): 40-57.
26.
Published
2021-06-10
How to Cite
Afandi, N. (2021). Nafs Mutmainah sebagai Dasar dalam Menciptakan Kesejahteraan Spiritual. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 3(2), 169-181. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v3i2.3523