THE DEVELOPMENT OF ISLAMIC EDUCATIONAL THOUGHT IN INDONESIA

  • Khojir Khojir Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Ahmad Faishal Shalihudin Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Nela Syntha Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Winda Islamitha Nurhamidah Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: Development, Thoughts on Islamic Education, Pre-Independence and Post-Independence and Reformation

Abstract

The development of educational thought in Indonesia is experiencing quite rapid dynamics. The dynamics of thought cannot be separated from the context of time and its surrounding circumstances. The purpose of writing this article is to examine the dynamics of the development of Islamic educational thought in Indonesia and to analyze the characteristics of educational thought in Indonesia. This research is in the library category with a historical-philosophical approach. Data collection is done by searching the literature in journals, books, research reports, magazines, etc. Analysis of data using content analysis. The research results show that the political situation colors the dynamics of the development of thought in Indonesia, the figures' backgrounds, and socio-culture. The characteristics of educational thought during the pre-independence era were embryonic and focused on dealing with colonialists.

References

Abidin, Z. (2015). Formasi dan Rekonstruksi Politik Islam Abad 19. Tasâmuh, 13(1), 1–22.
Alam, D. M. N. (2018). Pan Islamisme Jamaluddin Al-Afghani dalam perspektif politik Islam. UIN Raden Intan Lampung.
Anam, S. (2017). Karakteristik Dan Sistem Pendidikan Islam: Mengenal Sejarah Pesantren, Surau Dan Meunasah Di Indonesia. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 1(1), 146–167.
Anwar Tiar Bachtiar. (2017). Pertarungan Pemikiran Islam di Indonesia. Pustaka Al-Kautsar.
Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(1), 34–49.
Bafadhol, I. (2017). Lembaga pendidikan islam di indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(11), 14.
Bahri, S., & Oktariadi. (2018). Konsep Pembaharuan dalam Perspektif Pemikiran Muhammad Abduh. Al-Mursalah, 2(2), 32–38.
Barus, M. I. (2017). Modernisasi Pendidikan Islam Menurut Azyumardi Azra. Jurnal Al-Karim STAI-YAPTIP Pasaman Barat, 2(1), 1–12.
Bashori, B. (2017). Paradigma baru pendidikan islam: konsep pendidikan Hadhari. Jurnal Penelitian, 11(1).
Bashori, B. (2018). Sejarah Perundang-Undangan Pendidikan Islam di Indonesia. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(1), 92–112. https://doi.org/10.24090/insania.v23i1.2009
Chailani, M. I. (2019). Pemikiran Harun Nasution tentang Pendidikan dan Relevansinya dengan Pendidikan di Era Modern. Manazhim:Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 45–60.
Darwis, M., & Rantika, M. (2018). Konsep Integrasi Keilmuan dalam Perspektif Pemikiran Imam Suprayogo. Fitra, 4(1).
Diu, A. (2018). Pemikiran M. Amin Abdullah Tentang Pendidikan Islam dalam Pendekatan Integrasi-Interkoneksi. Jurnal Ilmiah Al-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 3(1), 1–15.
Fadli, M. R., & Sudrajat, A. (2020). Keislaman dan kebangsaan: telaah pemikiran KH. Hasyim Asy’ari. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 18(1), 109–130.
Hasnida, H. (2017). Sejarah Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia pada Masa PRA Kolonialisme dan Masa Kolonialisme (Belanda, Jepang, Sekutu). Kordinat| Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(2), 237–256.
Heni, Y. (2015). Kebijakan pendidikan Islam Masa Orde Baru. Jurnal Tarbiya, 1(1), 175–194.
Hoddin, M. S. (2020). Dinamika Politik Pendidikan Islam Di Indonesia; Studi Kebijakan Pendidikan Islam Pada Masa Pra-Kemerdekaan Hingga Reformasi. Jurnal Ilmiah Iqra’, 14(1), 15–30.
Kamal, H., & Nata, A. (2017). Pemikiran Pendidikan A. Malik Fadjar. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 49–71.
Kambali, K., Ayunina, I., & Mujani, A. (2019). Tujuan Pendidikan Islam dalam Membangun Karater Siswa di Era Digital (Studi Analisis Pemikiran Pendidikan Islam Abuddin Nata). Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 5(2, Sept), 1–19.
Khoiriyah, R. (2017). Revitalisasi Pendidikan Islam Dalam Perspektif Kiai Hasyim Asy’Ari. Jurnal Islam Nusantara, 1(2), 156–170.
Komaruzaman, K. (2017). Studi Pemikiran Muhammad Abduh Dan Pengaruhnya Terhadap Pendidikan Di Indonesia. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(01), 90–101.
Kurniyat, E. (2018). Memahami dikotomi dan dualisme pendidikan di Indonesia. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 14(1).
Lenggono, W. (2018). Lembaga pendidikan muhammadiyah (telaah pemikiran KH Ahmad Dahlan tentang pembaruan pendidikan Islam di Indonesia). Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 19(1), 43–62.
M. Ma’aruf. (2020). Tipologi pemikiran Gus Dur Tentang Pendidikan Islam. Jurnal Kajian Keislaman Dan Pendidikan, 12(1), 76–92.
Mubin, F., & Aziz, A. (2020). Politik Pendidikan Islam Indonesia: Perlawanan Pesantren Terhadap Hegemoni Pendidikan Barat Era Kolonialisme Belanda. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 3(1), 123–136.
Munandar, S. A. (2020). KH Hasyim Asy ’ ari and the Teacher Code of Ethics : Thought Study KH . Hasyim Asy ’ ari on Ethics Education and Its Relevance to Modern Education in Indonesia. Journal Manajemen Pendidikan Islam Is Icensed Under., 4(1), 114–142.
Mustapa, L. (2017). Pembaruan pendidikan Islam: Studi atas teologi sosial pemikiran KH Ahmad Dahlan. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 2(1), 90–111.
Nurhadi, R. (2017). Pendidikan Nasionalisme-Agamis dalam Pandangan K.H. Ahmad Dahlan dan K.H. Hasyim Asyfari. Jurnal Studi Islam, 12(2).
Rohmah, S. (2020). Concept of Moral Education According to KH. Hasyim Asy’Ari in the Book of Adabul’Alim Wal-Muta’alim. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 1(2), 154–167.
Rohman, M., & Hairudin, H. (2018). Konsep tujuan pendidikan islam perspektif nilai-nilai sosial-kultural. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 21–35.
Romadi, R. (2018). Menelisik Peran Guru Dalam Pembumian Nasionalisme Awal Abad XX. Journal of Indonesian History, 7(1), 62–70.
Saputra, I. (2019). Resolusi Jihad: Nasionalisme Kaum Santri Menuju Indonesia Merdeka. Jurnal Islam Nusantara, 3(1), 205–237.
Sudarmono, M. A. (2018). Eksistensi Pesantren dalam Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia. El-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 53–68.
Sya’adah, A., Saputra, B. A., Jannah, M., & Mahfud, C. (2019). Sejarah reformasi pendidikan Islam di Indonesia. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 38–46.
Syarif, M. (2019). Politik Pendidikan Jepang dan Pengaruhnya terhadap Pendidikan Islam di Indonesia. TARBIYA ISLAMIA: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 8(2), 247–266.
Wasehudin, W. (2018). Eksistensi Pendidikan Islam Pasca Reformasi. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 85–100.
Yanuari, B. (2015). Perkembangan Islam Di Indonesia Pasca Kemerdekaan. Historia, 3(2), 75–82.
Abidin, Z. (2015). Formasi dan Rekonstruksi Politik Islam Abad 19. Tasâmuh, 13(1), 1–22.
Alam, D. M. N. (2018). Pan Islamisme Jamaluddin Al-Afghani dalam perspektif politik Islam. UIN Raden Intan Lampung.
Anam, S. (2017). Karakteristik Dan Sistem Pendidikan Islam: Mengenal Sejarah Pesantren, Surau Dan Meunasah Di Indonesia. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 1(1), 146–167.
Anwar Tiar Bachtiar. (2017). Pertarungan Pemikiran Islam di Indonesia. Pustaka Al-Kautsar.
Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(1), 34–49.
Bafadhol, I. (2017). Lembaga pendidikan islam di indonesia. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(11), 14.
Bahri, S., & Oktariadi. (2018). Konsep Pembaharuan dalam Perspektif Pemikiran Muhammad Abduh. Al-Mursalah, 2(2), 32–38.
Barus, M. I. (2017). Modernisasi Pendidikan Islam Menurut Azyumardi Azra. Jurnal Al-Karim STAI-YAPTIP Pasaman Barat, 2(1), 1–12.
Bashori, B. (2017). Paradigma baru pendidikan islam: konsep pendidikan Hadhari. Jurnal Penelitian, 11(1).
Bashori, B. (2018). Sejarah Perundang-Undangan Pendidikan Islam di Indonesia. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(1), 92–112. https://doi.org/10.24090/insania.v23i1.2009
Chailani, M. I. (2019). Pemikiran Harun Nasution tentang Pendidikan dan Relevansinya dengan Pendidikan di Era Modern. Manazhim:Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 1(2), 45–60.
Darwis, M., & Rantika, M. (2018). Konsep Integrasi Keilmuan dalam Perspektif Pemikiran Imam Suprayogo. Fitra, 4(1).
Diu, A. (2018). Pemikiran M. Amin Abdullah Tentang Pendidikan Islam dalam Pendekatan Integrasi-Interkoneksi. Jurnal Ilmiah Al-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 3(1), 1–15.
Fadli, M. R., & Sudrajat, A. (2020). Keislaman dan kebangsaan: telaah pemikiran KH. Hasyim Asy’ari. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 18(1), 109–130.
Hasnida, H. (2017). Sejarah Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia pada Masa PRA Kolonialisme dan Masa Kolonialisme (Belanda, Jepang, Sekutu). Kordinat| Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(2), 237–256.
Heni, Y. (2015). Kebijakan pendidikan Islam Masa Orde Baru. Jurnal Tarbiya, 1(1), 175–194.
Hoddin, M. S. (2020). Dinamika Politik Pendidikan Islam Di Indonesia; Studi Kebijakan Pendidikan Islam Pada Masa Pra-Kemerdekaan Hingga Reformasi. Jurnal Ilmiah Iqra’, 14(1), 15–30.
Kamal, H., & Nata, A. (2017). Pemikiran Pendidikan A. Malik Fadjar. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 49–71.
Kambali, K., Ayunina, I., & Mujani, A. (2019). Tujuan Pendidikan Islam dalam Membangun Karater Siswa di Era Digital (Studi Analisis Pemikiran Pendidikan Islam Abuddin Nata). Risâlah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 5(2, Sept), 1–19.
Khoiriyah, R. (2017). Revitalisasi Pendidikan Islam Dalam Perspektif Kiai Hasyim Asy’Ari. Jurnal Islam Nusantara, 1(2), 156–170.
Komaruzaman, K. (2017). Studi Pemikiran Muhammad Abduh Dan Pengaruhnya Terhadap Pendidikan Di Indonesia. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(01), 90–101.
Kurniyat, E. (2018). Memahami dikotomi dan dualisme pendidikan di Indonesia. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 14(1).
Lenggono, W. (2018). Lembaga pendidikan muhammadiyah (telaah pemikiran KH Ahmad Dahlan tentang pembaruan pendidikan Islam di Indonesia). Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 19(1), 43–62.
M. Ma’aruf. (2020). Tipologi pemikiran Gus Dur Tentang Pendidikan Islam. Jurnal Kajian Keislaman Dan Pendidikan, 12(1), 76–92.
Mubin, F., & Aziz, A. (2020). Politik Pendidikan Islam Indonesia: Perlawanan Pesantren Terhadap Hegemoni Pendidikan Barat Era Kolonialisme Belanda. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 3(1), 123–136.
Munandar, S. A. (2020). KH Hasyim Asy ’ ari and the Teacher Code of Ethics : Thought Study KH . Hasyim Asy ’ ari on Ethics Education and Its Relevance to Modern Education in Indonesia. Journal Manajemen Pendidikan Islam Is Icensed Under., 4(1), 114–142.
Mustapa, L. (2017). Pembaruan pendidikan Islam: Studi atas teologi sosial pemikiran KH Ahmad Dahlan. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 2(1), 90–111.
Nurhadi, R. (2017). Pendidikan Nasionalisme-Agamis dalam Pandangan K.H. Ahmad Dahlan dan K.H. Hasyim Asyfari. Jurnal Studi Islam, 12(2).
Rohmah, S. (2020). Concept of Moral Education According to KH. Hasyim Asy’Ari in the Book of Adabul’Alim Wal-Muta’alim. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 1(2), 154–167.
Rohman, M., & Hairudin, H. (2018). Konsep tujuan pendidikan islam perspektif nilai-nilai sosial-kultural. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 21–35.
Romadi, R. (2018). Menelisik Peran Guru Dalam Pembumian Nasionalisme Awal Abad XX. Journal of Indonesian History, 7(1), 62–70.
Saputra, I. (2019). Resolusi Jihad: Nasionalisme Kaum Santri Menuju Indonesia Merdeka. Jurnal Islam Nusantara, 3(1), 205–237.
Sudarmono, M. A. (2018). Eksistensi Pesantren dalam Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia. El-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 53–68.
Sya’adah, A., Saputra, B. A., Jannah, M., & Mahfud, C. (2019). Sejarah reformasi pendidikan Islam di Indonesia. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 38–46.
Syarif, M. (2019). Politik Pendidikan Jepang dan Pengaruhnya terhadap Pendidikan Islam di Indonesia. TARBIYA ISLAMIA: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 8(2), 247–266.
Wasehudin, W. (2018). Eksistensi Pendidikan Islam Pasca Reformasi. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 85–100.
Yanuari, B. (2015). Perkembangan Islam Di Indonesia Pasca Kemerdekaan. Historia, 3(2), 75–82.
Published
2023-04-09
How to Cite
Khojir, K., Shalihudin, A., Syntha, N., & Nurhamidah, W. (2023). THE DEVELOPMENT OF ISLAMIC EDUCATIONAL THOUGHT IN INDONESIA. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 2(2), 173-183. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v2i2.6312