PEMBIASAAN KEGIATAN KEAGAMAAN DI MADRASAH IBTIDAIYAH UNTUK MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS SISWA PERSPEKTIF EMPIRISME

  • Difa Maulidya UIN Sunan Kalijaga
  • Ani Cahyadi Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin
Keywords: Religious habituation, religious character, empiricist perspective

Abstract

This study aims to describe the habituation of religious activities to shape the religious character of students in ibtidaiyah madrasahs based on the perspective of empiricist philosophy. This research uses a descriptive qualitative approach. Data collection techniques in this study are interviews, observations, and documentation. The data analysis technique in this study uses the miles and huberman model which is divided into three activities in data analysis, namely data reduction, data presentation, and data verification. the philosophy of empiricism states that the environment greatly influences the formation of character and knowledge. The religious activities carried out will be experience and knowledge. Experience or knowledge that is carried out repeatedly will be a habituation that is expected to continue to be applied not only in the secluded but also in the home or community.

References

Annisa, Fadillah. 2019. “PENANAMAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DISIPLIN PADA SISWA SEKOLAH DASAR.” Perspektif Pendidikan Dan Keguruan 10 (1): 69–74. https://doi.org/10.25299/perspektif.2019.vol10(1).3102.
Aradika, Muhammad Kahfi, Muhammad Nurwahidin, and Sudjarwo. 2019. “KONSEP PENDIDIKAN KARAKTER ANAK DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT ILMU” 2 (7): 2621–28.
Engel. 2014. “Definisi Pembiasaan.” Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 12–54.
Fadillah, Muhammad, and Kholida lilif Mualifatu. 2013. Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Konsep Dan Aplikasinya Dalam PAUD. Jogjakarta: Ar-Ruzz.
Gunawan, Heri. 2014. Pendidikan Karakter Konsep Dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
Hidayat, Nur. n.d. “Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Di Pondok Pesantrean Pabelan.”
Hobel, Empirisme Thomas. 2014. “Empirisme Thomas Hobel.” TEORI EMPIRISME THOMAS HOBBES DAN RELEVANSINYA DALAM PENDIDIKAN ISLAM.
Lailatul Musharrofah, Anwar Sa’dullah, Fita Mustafida. 2019. “JPMI : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Volume 1 Nomor 2 Tahun 2019.” Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 1 (3): 72–81. http://www.riset.unisma.ac.id/index.php/JPMI/article/view/3137/2823.
Muhibbin, Syah. 2016. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rokhyati, Nur. 2019. “Pengaruh Pembiasaan Praktik Keagamaan Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di SD Sokowaten Baru Banguntapan Bantul.” Journal of Chemical Information and Modeling 53 (9): 1689–99.
Samsirin. 2017. “ILMU PENDIDIKAN Pendidikan Dalam Aliran Empirisme.”
Siskayanti, Juni, and Ika Chastanti. 2022. “Analisis Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6 (2): 1508–16. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2151.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto. 2012. Filsafat Ilmu (Suatu Kajian Dalam Dimensi Ontologis, Epistemologis, Dan Aksiologis). Jakarta: Bumiaksara.
Syafri, Ulil Amri. 2014. Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an. Jakarta: Rajawali Pers.
Tafsir, Ahmad. 2013. Filsafat Ilmu. Bandung: Remaja Rosdakarya.
———. 2014. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Zubaidi. 2012. Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Published
2023-04-14
How to Cite
Maulidya, D., & Cahyadi, A. (2023). PEMBIASAAN KEGIATAN KEAGAMAAN DI MADRASAH IBTIDAIYAH UNTUK MEMBENTUK KARAKTER RELIGIUS SISWA PERSPEKTIF EMPIRISME. El Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 5(2), 285-298. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v5i2.6336