PERAN POLA ASUH ORANG TUA DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN EMOSI ANAK

  • Listiya Fitriani Prodi Pendidikan Anak Usia Dini IAIN Samarinda

Abstract

Emotional intelligence is the ability to recognize, understand, feel, manage, and motivate ownself and others; as well as applying such ability in his/her own personal and social life. The fostering (parenting) pattern driven by teachers, adults, parents and the surrounding environments, plays significant role in stimulating the build-in potent intelligences within the children, one that eventually define their future character, personality and behavior. A good-and-sound fostering pattern from within the family surely uphold a strong fondation in developing emotions, behaviors, traits, moral and social values, as well as character buildings. A suggested ideal form for fostering (parenting) pattern is an authoritative model, whereas patterns given not only in the form of commands (demanding) but also immediate responses (responsiveness) to the children.

 

Keyword: Parents, fostering-pattern, emotional intelligence.

References

Ali, Mohammad dkk. Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara. 2008.

Atmosiswoyo dan Subyakto. Anak Unggul Berotak Prima. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. 2002.

Casmini. Emotional Parenting. Yogyakarta: P_idea. 2007.

Conny R. Semiawan. Perkembangan dan Belajar Anak. Jakarta: Depdiknas Dirjen Pendidikan Tinggi. 1998.

Dariyo, Agoes. Psikologi Perkembangan Remaja. Bogor: Ghalia Indonesia. 2004.

Depdiknas, Undang–undang RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas. 2006.

Echol, Jhon dan Shadily, Hassan. Kamus Bahasa Inggris. Jakarta: Gramedia. 2003.

Efendi, Agus. Revolusi Kecerdasan Abad 21. Bandung: Alfabeta. 2005.

Ekawati, Safitri. “Peningkatan Kecerdasan Emosi Anak Melalui Bermain Tebak Ekspresi” dalam http://eprints.ums.ac.id/20151/9/11.NASKAH_PUBLIKASI_SAFITRI.pdf. Diakes pada tanggal 2 Pebruari 2016.

Euis, Sunarti . Mengasuh Anak dengan Hati. Jakarta: PT Elex Media Komputindo. 2004.
Goleman, Daniel. Emotional Intelligence. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. 2005.

Hayati, Nur. “Menstimulasi Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini” dalam http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/artikel%20EQ.pdf. Diakses pada tanggal 2 Pebruari 2016.

Hurlock, B. Elizabeth. Perkembangan Anak Jilid 1 Edisi Keenam. Jakarta: Erlangga. 2008.

Naisaban, Ladislaud. Para Psikolog Terkemuka Dunia. Hakarta: Grasindo. 2004.

Santrock. Perkembangan Masa Hidup Edisi ke-5 Jilid 1. Jakarta: Erlangga. 2002.

Satiadarma dan Fidelis E. Waruwu. Mendidik Kecerdasan. Jakarta: Pustaka Populer Obor. 2003.

Shapiro, Lawrence E. Emotional Intelligence. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama. 2008.

Sugiharto, dkk. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press. 2007.

Undang-undang RI nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, dalam http://sindikker.dikti.go.id/dok/UU/UU20-2003-Sisdiknas.pdf. Diakses pada tanggal 2 Pebruari 2016.