Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam dalam Konsep Pendidikan Multikultural

  • Muhammad Nur IAIN Samarinda
Keywords: Islamic Education, Multikultular Education

Abstract

Indonesia is a pluralistic country because it has a diversity of cultures (culture), ethnicity (ethnicity), race, religion (religious beliefs). To unite the diversity, the Indonesian nation's motto is written on the symbol of the Indonesian state, Bhinneka Tunggal Ika, with different meanings but still one spirit and also poured into the third Pancasila sila with the sound of Indonesian Unity, of course there are things you want revealed from the diversity that is to know the values in terms of Islamic religious education. To realize this desire the authors use a qualitative descriptive approach. The type of research is library research or library research, namely research conducted by collecting some literature from journals or previous research results as a form of comparison with the research that will be conducted.

References

Akbarjono, Ali. “Eksistensi Guru dalam Penanaman Nilai Pendidikan Islam Multikultural di Era Milenial” dalam Jurnal At-Ta’lim, Vol. 17, No. 2, Juli 2018.

Asroni, Ahmad. Membendung Radikalisme Islam: Upaya Merajut Kerukunan Antar Umat Beragama, dalam Erlangga Husada, dkk., Kajian Islam Kontemporer. Jakarta: Lembaga Penelitian UIN Syarif Hidayatullah, 2007.

Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2000.

Haryani, Yunita. “Nilai-nilai Pendidikan Multikultural dalam Islam Nusantara : Kajian Pedagogis atas Narasi Islam Nusantara Nahdhatul Ulama”, dalam Jurnal Al-Ibrah, Vol. 3 No. 2, Desember 2018.

Idris, “Nilai-nilai Pendidikan Multikultural Pandangan Leluhur Masyarakat Buton dalam Perspektif Pendidikan Islam”, dalam Jurnal Al-Ta’dib, Vol. 9, No. 2, Juli-Desember 2016.

Ismail, “Nilai-nilai Karakter dalam Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural”, dalam Jurnal Tadris, Vol. 8, No, 2, Desember 2013.

Kamal, Muhiddinur. “Pendidikan Multikultural Bagi Masyarakat Indonsia yang Majemuk”, dalam Jurnal Al-Ta’lim, Vol. 1, No. 6, November 2013.

Kementerian Agama RI, Al-Qur’an dan Terjemahnya, Cet. III. Solo: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri, 2013.

Luwihta, Aisyah Dana. “Analisis Nilai-nilai Multikultural dalam Buku Teks Siswa Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Kelas VII SMP”, dalam Jurnal Dinamika, Vol. 3, No. 2, Desember 2018.

Naim, Ngainum. & Sauqi, Achmad. Pendidikan Multikultural, Konsep dan Aplikasi. Jogjakarta: al-Ruzz Media Group, 2008.

Ridho, Ali. “Internalisasi Pendidikan Ukhuwah Islamiyah, Menuju Perdamaian (Shulhu) dalam Masyarakat Multikultural Perspektif Hadis”, dalam Jurnal Kariman, Vol. 05, N0. 02, Desember 2017.

Salmiwati, “Urgensi Pendidikan Agama Islam dalam Pengembangan Nilai-nilai Multikultural”, dalam Jurnal Al-Ta’lim, Vol. 1, No. 4, Februari 2013.

Sapendi, “Internalisasi Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah : Pendidikan Tanpa Kekerasan”, dalam Jurnal RAHEEMA, Jurnal Studi Gender dan Anak, tth.
Published
2019-09-18
How to Cite
Nur, M. (2019). Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam dalam Konsep Pendidikan Multikultural. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 2(1), 1-7. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v2i1.1620