Implementation of Muhasabah Technique in Developing Resilience of Children in Conflict with the Law
Abstract
This study focuses on children in conflict with the law. The purpose of this study is to analyse the application of the muhasabah technique in building the resilience of children in conflict with the law at the Class 1 Surakarta Correctional Centre. This study uses a qualitative method with a descriptive approach. The selection of subjects used a purposive sampling technique with four community counsellors who had handled cases of street violence with child perpetrators and applied the muhasabah technique. Data collection used observation, interviews, and documentation. The results of the study showed that the success of this technique is highly dependent on the relationship between community counsellors and children in conflict with the law. The stages applied include: building good relationships with the children and parents, exploring the chronology of the case through open and closed questions, inviting the children to reflect on their actions and the consequences received, and providing reflective tasks to encourage changes in mindset. The results of implementing this technique have been proven to help children in conflict develop self-awareness, build more positive social relationships, and control emotions, thus contributing to the development of their resilience.
References
Abdillah, M. H., Zurqoni, Z., Saugi, W., & Sutoko, I. (2025). The role of authoritative parenting and self-regulation in controlling adolescent aggressiveness. International Journal of Evaluation and Research in Education, 14(1), 452–462. https://doi.org/10.11591/ijere.v14i1.26650
Afifah, M., & Nur’Aini, I. (2023). Penerapan muhasabah diri untuk meningkatkan kualitas akhlak mahassantri putri Idia Prenduan. Jurnal Riset Rumpun Agama dan Filsafat, 2(1), 144-166. https://doi.org/10.55606/jurrafi.v2i1.1231
Almira, V., Mahardika, Z. P., & Astiwara, E. M. (2023). Hubungan antara refleksi diri dengan empati mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Yarsi dan tinjauannya menurut pandangan Islam. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 3(3), 195–201. https://doi.org/10.59141/cerdika.v3i3.553
Amalia, R., & Nuqul, F. L. (2020). Resiliensi pada anak berkonflik dengan hukum (ABH) di Indonesia ditinjau dari efikasi diri. Jurnal A-Qalb, 11(2), 38-48. https://doi.org/10.15548/alqalb.v11i1.1223
Aprilia, S. P., & Ambarita, F. P. (2019). Penerapan diversi terhadap tindak pidana pengeroyokan dan pencurian yang dilakukan oleh anak (Skripsi). Universitas Krisnadwipayana.
Aswar, A., Usman, M. H., & Iskandar, A. (2020). Strategi terapiutik korban homoseks: Studi terhadap pemikiran Ibnu Qayyim al-Jauziyah. Islamic Counseling Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 127-154. https://doi.org/10.29240/jbk.v4i2.1789
Bapas Surakarta. (2022). Rekapitulasi jumlah anak yang berkonflik dengan hukum berdasarkan jenis tindak pidana tahun 2021. Kemenkumham Jateng.
Bapas Surakarta. (2023). Rekapitulasi jumlah anak yang berkonflik dengan hukum berdasarkan jenis tindak pidana tahun 2022. Kemenkumham Jateng.
Bapas Surakarta. (2024). Rekapitulasi jumlah anak yang berkonflik dengan hukum berdasarkan jenis tindak pidana tahun 2023. Kemenkumham Jateng.
Habibie, M. I., & Cahyadi, M. D. (2024). Peranan muhasabah sebagai upaya dalam menghadapi krisis kepercayaan diri remaja. Mutiara, 2(4), 210-218. https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i4.1485
Hertina, L., Anwar, U., Aulia, Q., & Butar, H. (2022). Pengaruh bimbingan konseling terhadap tingkat resiliensi anak yang berkonflik dengan hukum di LPKA Kelas I Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 7264-7272. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9491
Karyati, M. T., Zubaidah, Z., Petoukhoff, G., & Papaioannou, J. (2022). Theoretical review of the group guidance model with the muhasabah approach to increase religiosity. International Journal of Research in Counseling, 1(1), 52-58. https://doi.org/10.55849/ijrc.v1i1.6
Kusumawati, A. R. I., Dewi, A. A. S. L., & Suryani, L. P. (2022). Pertanggungjawaban pidana terhadap pengeroyokan oleh anak di bawah umur yang mengakibatkan kematian. Jurnal Interpretasi Hukum, 3(1), 199-203. https://doi.org/10.22225/juinhum.3.1.4744.199-203
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
Menajang, R. T. (2020). Perlindungan terhadap anak dalam proses peradilan (justice juvenile) menurut instrumen hukum internasional dan nasional. Lex Et Societatis, 8(4), 184-193. https://doi.org/10.35796/les.v8i4.30923
Muiz, R. H., & Sulistyarini, Rr. I. (2015). Efektivitas terapi dukungan kelompok dalam meningkatkan resiliensi pada remaja penghuni lembaga pemasyarakatan. JIP (Journal of Intervention Psychology), 7(2), 173–190. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol7.iss2.art4
Mutmainah, M. (2021). Metode muhasabah: Analisis pendekatan psikologi sufistik perspektif Al-Ghazali. Pendidikan dan Pranata Islam STAI Syichona Moh. Cholil Bangkalan, 12(1), 41-51. https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v12i1.4363
Nabila, A. (2022). Muhasabah sebagai metode dalam memotivasi penghafal Al-Qur’an. ZAD Al-Mufassirin, 4(1), 1-19. https://doi.org/10.55759/zam.v4i1.49
Nida, F. L. K. (2021). Kontribusi muhasabah dalam mengembangkan resiliensi pada orang tua anak berkebutuhan khusus. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 6(2), 244–262. https://doi.org/10.33367/psi.v6i2.1715
Paliyama, J. K., Susilowati, E., & Rahayuningsih, E. (2021). Resiliensi perempuan dengan kehamilan tidak diinginkan di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Perlindungan dan Pemberdayaan Sosial (Lindayasos), 3(2), 108-125. https://doi.org/10.31595/lindayasos.v3i02.450
Panjaitan, S., Siregar, G. T. P., & Siregar, S. A. (2021). Peran Bapas sebagai pembimbing kemasyarakatan dalam penanganan anak yang berkonflik dengan hukum (Studi pada Bapas Kelas I Medan). Jurnal Retentum, 3(1), 79-89. https://doi.org/10.46930/retentum.v3i1.905
Priningsih, F. (2022). Resiliensi perawat dalam melakukan pelayanan keperawatan di masa pandemi Covid-19 di rumah sakit. Indonesian Scholar Journal of Nursing and Midwifery Science (ISJNMS), 1(6), 218-224. https://doi.org/10.54402/isjnms.v1i06.26
Pusdatin KPAI. (2021). Tabulasi data komisi perlindungan anak Indonesia tahun 2021. Komisi Perlindungan Anak Indonesia. https://bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-perlindungan-anak-2021
Pusdatin KPAI. (2022). Tabulasi data komisi perlindungan anak Indonesia tahun 2022. Komisi Perlindungan Anak Indonesia. https://bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-perlindungan-anak-2022
Pusdatin KPAI. (2023). Tabulasi data komisi perlindungan anak Indonesia tahun 2023. Komisi Perlindungan Anak Indonesia. https://bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-perlindungan-anak-dari-pengaduan-ke-kpai-tahun-2023
Ramadhan, R. R. (2020). Optimalisasi peran pembimbing kemasyarakatan dalam pencegahan risiko residivis terhadap klien pemasyarakatan (Studi kasus di Balai Pemasyarakatan Kelas II Pekanbaru). Jurnal Komunikasi Hukum (JKH), 6(2), 600-608. https://doi.org/10.23887/jkh.v6i2.31542
Reivich, K., & Shatté, A. (2003). The resilience factor: 7 Keys to finding your inner strenght and overcoming life’s hurdles. Harmony.
Reivich, K., & Shatté, A. (2002). The resilience factor: Seven essential skills for overcoming life's inevitable obstacles. Broadway Books.
Rulmuzu, F. (2021). Kenakalan remaja dan penanganannya. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(1), 364-373. https://doi.org/10.58258/jisip.v5i1.1727
Salim, F., & Fakhrurrozi, M. (2020). Efikasi diri akademik dan resiliensi pada mahasiswa. Jurnal Psikologi, 16(2), 175-187. https://doi.org/10.24014/jp.v16i2.9718
Setiawati, A. (2021). Pengaruh trait kepribadian dan social skills terhadap resiliensi anak didik Lapas Kelas IIA Salemba. TAZKIYA: Journal of Psychology, 6(1), 1–17. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v6i1.10994
Setyorini, E. H., Sumiati, S., & Utomo, P. (2020). Konsep keadilan restoratif bagi anak yang berkonflik dengan hukum dalam sistem peradilan pidana anak. DiH: Jurnal Ilmu Hukum, 16(2), 149-159. https://doi.org/10.30996/dih.v16i2.3255
Sugiyono, S. (2020). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta
Syafitri, F. A. S., & Hadori, M. H. (2022). Terapi Ta’limah dan muhasabah dalam meningkatkan self-esteem pada penyintas depresi. Konseling At-Tawazun: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Islam, 1(1), 9-19. https://doi.org/10.35316/attawazun.v1i1.1767
Syafri, I., Qotadah, H. A., & Achmad, A. D. (2020). Muhasabah diri sebagai media penanggulangan perilaku juvenile delinquency. Khazanah Pendidikan Islam, 2(3), 126-138. https://doi.org/10.15575/kp.v2i3.9983
Undang-Undang Nomor 1 Tahun 2023 Tentang Kitab Undang-Undang Hukum Pidana, LN.2023/No.1, TLN No.6842 (2023). https://peraturan.bpk.go.id/Details/234935/uu-no-1-tahun-2023
Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2012 Tentang Sistem Peradilan Pidana Anak, LN.2003/NO.78, TLN NO.4301, LL SETNEG : 37 HLM (2012). https://peraturan.bpk.go.id/Details/39061/uu-no-11-tahun-2012
Ungar, M., Shahidi, M., Jefferies, P., Shojaee, M., & Clark, E. A. (2023). The mediating role of resilience and living in care on psychosocial outcomes. Research on Social Work Practice, 34(7), 806-827. https://doi.org/10.1177/10497315231209490
Wahidah, E. Y. (2018). Resiliensi perspektif al-Qur'an. Jurnal Islam Nusantara, 2(1), 105-120. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v2i1.73
Yudianto, I. F., Kusnadi, S. A., & Daim, N. A. (2023). Perlindungan hukum terhadap anak berkonflik dengan hukum dalam penyalahgunaan psikotropika. Jurnal Ilmu Hukum Wijaya Putra, 1(2), 273-282. https://doi.org/10.38156/jihwp.v1i2.150
Yumna, Y., Wardana, G. K., Fauziah, H., Muslikhin, M., Bachtiar, S. S., & Novitasari, E. (2021). Implementasi terapi muhasabah sebagai upaya memelihara kesehatan mental dalam usaha penanggulangan adiksi narkoba (Studi lapangan Lapas Narkotika Cirebon). Syifa Al-Qulub: Jurnal Studi Psikoterapi Sufistik, 6(1), 95-112. https://doi.org/10.15575/saq.v6i1.13221
Authors who publish articles in TAUJIHAT: Jurnal Bimbingan Konseling Islam agree to the following conditions:
- Authors own the article's copyright and grant the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution – ShareAlike Licence.
- Authors may enter into separate additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchange and earlier and more extraordinary citation of the published work.