Implementation of Muhasabah Technique in Developing Resilience of Children in Conflict with the Law

  • Khoirun Nisa Rahayu Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Ulfa Fauzia Argestya Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
Keywords: children in conflict with the law, muhasabah technique, resilience, street violence

Abstract

This study focuses on children in conflict with the law. The purpose of this study is to analyse the application of the muhasabah technique in building the resilience of children in conflict with the law at the Class 1 Surakarta Correctional Centre. This study uses a qualitative method with a descriptive approach. The selection of subjects used a purposive sampling technique with four community counsellors who had handled cases of street violence with child perpetrators and applied the muhasabah technique. Data collection used observation, interviews, and documentation. The results of the study showed that the success of this technique is highly dependent on the relationship between community counsellors and children in conflict with the law. The stages applied include: building good relationships with the children and parents, exploring the chronology of the case through open and closed questions, inviting the children to reflect on their actions and the consequences received, and providing reflective tasks to encourage changes in mindset. The results of implementing this technique have been proven to help children in conflict develop self-awareness, build more positive social relationships, and control emotions, thus contributing to the development of their resilience.

References

Abdillah, M. H., Zurqoni, Z., Saugi, W., & Sutoko, I. (2025). The role of authoritative parenting and self-regulation in controlling adolescent aggressiveness. International Journal of Evaluation and Research in Education, 14(1), 452–462. https://doi.org/10.11591/ijere.v14i1.26650

Afifah, M., & Nur’Aini, I. (2023). Penerapan muhasabah diri untuk meningkatkan kualitas akhlak mahassantri putri Idia Prenduan. Jurnal Riset Rumpun Agama dan Filsafat, 2(1), 144-166. https://doi.org/10.55606/jurrafi.v2i1.1231

Almira, V., Mahardika, Z. P., & Astiwara, E. M. (2023). Hubungan antara refleksi diri dengan empati mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Yarsi dan tinjauannya menurut pandangan Islam. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 3(3), 195–201. https://doi.org/10.59141/cerdika.v3i3.553

Amalia, R., & Nuqul, F. L. (2020). Resiliensi pada anak berkonflik dengan hukum (ABH) di Indonesia ditinjau dari efikasi diri. Jurnal A-Qalb, 11(2), 38-48. https://doi.org/10.15548/alqalb.v11i1.1223

Aprilia, S. P., & Ambarita, F. P. (2019). Penerapan diversi terhadap tindak pidana pengeroyokan dan pencurian yang dilakukan oleh anak (Skripsi). Universitas Krisnadwipayana.

Aswar, A., Usman, M. H., & Iskandar, A. (2020). Strategi terapiutik korban homoseks: Studi terhadap pemikiran Ibnu Qayyim al-Jauziyah. Islamic Counseling Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 127-154. https://doi.org/10.29240/jbk.v4i2.1789

Bapas Surakarta. (2022). Rekapitulasi jumlah anak yang berkonflik dengan hukum berdasarkan jenis tindak pidana tahun 2021. Kemenkumham Jateng.

Bapas Surakarta. (2023). Rekapitulasi jumlah anak yang berkonflik dengan hukum berdasarkan jenis tindak pidana tahun 2022. Kemenkumham Jateng.

Bapas Surakarta. (2024). Rekapitulasi jumlah anak yang berkonflik dengan hukum berdasarkan jenis tindak pidana tahun 2023. Kemenkumham Jateng.

Habibie, M. I., & Cahyadi, M. D. (2024). Peranan muhasabah sebagai upaya dalam menghadapi krisis kepercayaan diri remaja. Mutiara, 2(4), 210-218. https://doi.org/10.59059/mutiara.v2i4.1485

Hertina, L., Anwar, U., Aulia, Q., & Butar, H. (2022). Pengaruh bimbingan konseling terhadap tingkat resiliensi anak yang berkonflik dengan hukum di LPKA Kelas I Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 7264-7272. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9491

Karyati, M. T., Zubaidah, Z., Petoukhoff, G., & Papaioannou, J. (2022). Theoretical review of the group guidance model with the muhasabah approach to increase religiosity. International Journal of Research in Counseling, 1(1), 52-58. https://doi.org/10.55849/ijrc.v1i1.6

Kusumawati, A. R. I., Dewi, A. A. S. L., & Suryani, L. P. (2022). Pertanggungjawaban pidana terhadap pengeroyokan oleh anak di bawah umur yang mengakibatkan kematian. Jurnal Interpretasi Hukum, 3(1), 199-203. https://doi.org/10.22225/juinhum.3.1.4744.199-203

Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227

Menajang, R. T. (2020). Perlindungan terhadap anak dalam proses peradilan (justice juvenile) menurut instrumen hukum internasional dan nasional. Lex Et Societatis, 8(4), 184-193. https://doi.org/10.35796/les.v8i4.30923

Muiz, R. H., & Sulistyarini, Rr. I. (2015). Efektivitas terapi dukungan kelompok dalam meningkatkan resiliensi pada remaja penghuni lembaga pemasyarakatan. JIP (Journal of Intervention Psychology), 7(2), 173–190. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol7.iss2.art4

Mutmainah, M. (2021). Metode muhasabah: Analisis pendekatan psikologi sufistik perspektif Al-Ghazali. Pendidikan dan Pranata Islam STAI Syichona Moh. Cholil Bangkalan, 12(1), 41-51. https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v12i1.4363

Nabila, A. (2022). Muhasabah sebagai metode dalam memotivasi penghafal Al-Qur’an. ZAD Al-Mufassirin, 4(1), 1-19. https://doi.org/10.55759/zam.v4i1.49

Nida, F. L. K. (2021). Kontribusi muhasabah dalam mengembangkan resiliensi pada orang tua anak berkebutuhan khusus. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 6(2), 244–262. https://doi.org/10.33367/psi.v6i2.1715

Paliyama, J. K., Susilowati, E., & Rahayuningsih, E. (2021). Resiliensi perempuan dengan kehamilan tidak diinginkan di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Perlindungan dan Pemberdayaan Sosial (Lindayasos), 3(2), 108-125. https://doi.org/10.31595/lindayasos.v3i02.450

Panjaitan, S., Siregar, G. T. P., & Siregar, S. A. (2021). Peran Bapas sebagai pembimbing kemasyarakatan dalam penanganan anak yang berkonflik dengan hukum (Studi pada Bapas Kelas I Medan). Jurnal Retentum, 3(1), 79-89. https://doi.org/10.46930/retentum.v3i1.905

Priningsih, F. (2022). Resiliensi perawat dalam melakukan pelayanan keperawatan di masa pandemi Covid-19 di rumah sakit. Indonesian Scholar Journal of Nursing and Midwifery Science (ISJNMS), 1(6), 218-224. https://doi.org/10.54402/isjnms.v1i06.26

Pusdatin KPAI. (2021). Tabulasi data komisi perlindungan anak Indonesia tahun 2021. Komisi Perlindungan Anak Indonesia. https://bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-perlindungan-anak-2021

Pusdatin KPAI. (2022). Tabulasi data komisi perlindungan anak Indonesia tahun 2022. Komisi Perlindungan Anak Indonesia. https://bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-perlindungan-anak-2022

Pusdatin KPAI. (2023). Tabulasi data komisi perlindungan anak Indonesia tahun 2023. Komisi Perlindungan Anak Indonesia. https://bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-perlindungan-anak-dari-pengaduan-ke-kpai-tahun-2023

Ramadhan, R. R. (2020). Optimalisasi peran pembimbing kemasyarakatan dalam pencegahan risiko residivis terhadap klien pemasyarakatan (Studi kasus di Balai Pemasyarakatan Kelas II Pekanbaru). Jurnal Komunikasi Hukum (JKH), 6(2), 600-608. https://doi.org/10.23887/jkh.v6i2.31542

Reivich, K., & Shatté, A. (2003). The resilience factor: 7 Keys to finding your inner strenght and overcoming life’s hurdles. Harmony.

Reivich, K., & Shatté, A. (2002). The resilience factor: Seven essential skills for overcoming life's inevitable obstacles. Broadway Books.

Rulmuzu, F. (2021). Kenakalan remaja dan penanganannya. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(1), 364-373. https://doi.org/10.58258/jisip.v5i1.1727

Salim, F., & Fakhrurrozi, M. (2020). Efikasi diri akademik dan resiliensi pada mahasiswa. Jurnal Psikologi, 16(2), 175-187. https://doi.org/10.24014/jp.v16i2.9718

Setiawati, A. (2021). Pengaruh trait kepribadian dan social skills terhadap resiliensi anak didik Lapas Kelas IIA Salemba. TAZKIYA: Journal of Psychology, 6(1), 1–17. https://doi.org/10.15408/tazkiya.v6i1.10994

Setyorini, E. H., Sumiati, S., & Utomo, P. (2020). Konsep keadilan restoratif bagi anak yang berkonflik dengan hukum dalam sistem peradilan pidana anak. DiH: Jurnal Ilmu Hukum, 16(2), 149-159. https://doi.org/10.30996/dih.v16i2.3255

Sugiyono, S. (2020). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta

Syafitri, F. A. S., & Hadori, M. H. (2022). Terapi Ta’limah dan muhasabah dalam meningkatkan self-esteem pada penyintas depresi. Konseling At-Tawazun: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Islam, 1(1), 9-19. https://doi.org/10.35316/attawazun.v1i1.1767

Syafri, I., Qotadah, H. A., & Achmad, A. D. (2020). Muhasabah diri sebagai media penanggulangan perilaku juvenile delinquency. Khazanah Pendidikan Islam, 2(3), 126-138. https://doi.org/10.15575/kp.v2i3.9983

Undang-Undang Nomor 1 Tahun 2023 Tentang Kitab Undang-Undang Hukum Pidana, LN.2023/No.1, TLN No.6842 (2023). https://peraturan.bpk.go.id/Details/234935/uu-no-1-tahun-2023

Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2012 Tentang Sistem Peradilan Pidana Anak, LN.2003/NO.78, TLN NO.4301, LL SETNEG : 37 HLM (2012). https://peraturan.bpk.go.id/Details/39061/uu-no-11-tahun-2012

Ungar, M., Shahidi, M., Jefferies, P., Shojaee, M., & Clark, E. A. (2023). The mediating role of resilience and living in care on psychosocial outcomes. Research on Social Work Practice, 34(7), 806-827. https://doi.org/10.1177/10497315231209490

Wahidah, E. Y. (2018). Resiliensi perspektif al-Qur'an. Jurnal Islam Nusantara, 2(1), 105-120. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v2i1.73

Yudianto, I. F., Kusnadi, S. A., & Daim, N. A. (2023). Perlindungan hukum terhadap anak berkonflik dengan hukum dalam penyalahgunaan psikotropika. Jurnal Ilmu Hukum Wijaya Putra, 1(2), 273-282. https://doi.org/10.38156/jihwp.v1i2.150

Yumna, Y., Wardana, G. K., Fauziah, H., Muslikhin, M., Bachtiar, S. S., & Novitasari, E. (2021). Implementasi terapi muhasabah sebagai upaya memelihara kesehatan mental dalam usaha penanggulangan adiksi narkoba (Studi lapangan Lapas Narkotika Cirebon). Syifa Al-Qulub: Jurnal Studi Psikoterapi Sufistik, 6(1), 95-112. https://doi.org/10.15575/saq.v6i1.13221

Published
2025-06-01
How to Cite
Rahayu, K., & Argestya, U. (2025). Implementation of Muhasabah Technique in Developing Resilience of Children in Conflict with the Law. TAUJIHAT: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.21093/tj.v6i1.10253