Pengembangan Pribadi Islami dalam Pendidikan Kewirausahaan di SD Islamic Center Samarinda
Abstract
Education is carried out not only through the delivery of lesson materials and the completion of assignments in the classroom, but also through projects outside the classroom, in order to foster students' abilities and the growth of life experiences within the community. Entrepreneurship education becomes an attractive option for providing valuable experiences for students. This research explores the development of Islamic personal character through entrepreneurship education at SD Islamic Center Samarinda. Using a descriptive qualitative method involving observations, interviews, and documentation, the study finds that entrepreneurship activities, specifically through the "Market Day" event, cultivate entrepreneurial spirit and Islamic values among elementary students. The findings reveal that Market Day activities instill essential traits such as responsibility (Mas'uliyyah), honesty (Sidq), hard work, and perseverance. Students are taught to apply Islamic principles in trade, such as fair pricing, truthfulness in product descriptions, and maintaining ethical conduct. The integration of entrepreneurship education with Islamic character development offers a holistic approach, preparing students not only with basic economic skills but also with strong Islamic morals. This study suggests that entrepreneurship education from an early age can effectively shape students' independence, creativity, and Islamic identity.
References
Al-Attas, S. M. N. (1980). The Concept of Education in Islam. Kuala Lumpur: Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM).
Alstra, D., Sukma, T. K., Melinda, S., Syukriman, A., & Evanita, S. (2023). Implementasi pendidikan kewirausahaan untuk menumbuhkan minat wirausaha pada siswa SMK Negeri 3 Padang. KOMITMEN: Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(2), 160-166.
Anam, M. S., Mochlasin, M., Yulianti, W., Afisa, I., & Safitri, N. A. (2021). Pengaruh sikap, norma subjektif, religiusitas, pengetahuan kewirausahaan, dan faktor demografi terhadap minat berwirausaha. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(4), 1369-1382.
Arifin, Z. (2017). Pendidikan Kewirausahaan Berbasis Nilai Islam. Jakarta: Kencana.
Damayanti, S. D., & Effane, A. (2022). Fungsi Kewirausahaan Dalam Pendidikan. Karimah Tauhid, 1(1), 90-98.
Fauzi, A. (2018). Kewirausahaan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hamzah, M. (2022). Penguatan Karakter Islami melalui Pendidikan Kewirausahaan di SDIT. Jurnal Pendidikan Karakter Islami, 4(1), 45–58.
Hasan, M. (2018). Strategi Pendidikan Kewirausahaan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 100–110.
Hasanah, U. (2020). Implementasi Nilai Kejujuran dalam Pembelajaran Kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 15–28.
Hidayat, M. R., Rusdiana, R., & Komarudin, P. (2021). Strategi pendidikan kewirausahaan di sekolah dasar alam muhammadiyah banjarbaru. AdBispreneur: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Bisnis dan Kewirausahaan, 6(2), 125-138.
Jannah, M. (2009). Landasan pendidikan. Universitas Negeri Padang.
Mulyasa, E. (2015). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Nata, A. (2003). Pendidikan dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.
Nuraeni, Y. A. (2022). Peran pendidikan dalam pembentukan jiwa wirausaha: Pendidikan kewirausahaan. Jurnal Ilmu Pendidikan (ILPEN), 1(2), 38-53.
Rachmadyanti, P., & Wicaksono, V. D. (2016, August). Pendidikan kewirausahaan bagi anak usia sekolah dasar. In Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan.
Ramdhani, M. A. (2016). Pendidikan Karakter dalam Kewirausahaan Islami. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(1), 23–35.
Rohman, A. (2021). Keteladanan Guru dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 78–90.
Rohmah, N. (2017). Praktik Bisnis Halal dalam Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan Islam Dasar, 2(2), 39–51.
Rukmana, A. Y., Harto, B., & Gunawan, H. (2021). Analisis analisis urgensi kewirausahaan berbasis teknologi (technopreneurship) dan peranan society 5.0 dalam perspektif ilmu pendidikan kewirausahaan. JSMA (Jurnal Sains Manajemen dan Akuntansi), 13(1), 8-23.
Sakinah, T. A., Alya, R., & Azim, A. (2025). Pemikiran Modern Tentang Pendidikan. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(1), 245-261.
Sari, A. I. C., Karlina, E., & Rasam, F. (2021). Peran Pendidikan kewirausahaan dan motivasi berwirausaha dalam menumbuhkan sikap mental kewirausahaan peserta didik. Research and Development Journal of Education, 7(2), 403-412.
Sintya, N. M. (2019). Pengaruh Motivasi, Efikasi Diri, Ekspektasi Pendapatan, Lingkungan Keluarga, Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Jurusan Akuntansi Di Universitas Mahasaraswati Denpasar. JSAM (Jurnal Sains, Akuntansi dan Manajemen), 1(1), 337-380.
Supandi, A., & Burhanudin, B. (2024). Peran pendidikan kewirausahaan dalam meningkatkan motivasi dan inovasi berwirausaha pada siswa smk. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 89-92.
Sya'roni, M. (2021). Pendidikan Ekonomi Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ekonomi Islam, 6(1), 12–22.
Sukardi. (2016). Pendidikan Kewirausahaan: Strategi Membangun Karakter Mandiri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zuhdi, M. (2019). Pendidikan Islam dan Tantangan Globalisasi. Jurnal Tarbawi, 8(2), 101–113.