Penggunaan Platform Pembelajaran Online oleh Guru PAI
Abstract
The purpose of this study was to find out how the use of online learning platforms by PAI teachers at SMPN 9 Mandau, Mandau District, Bengkalis Regency, Riau Province. This research is descriptive with a qualitative paradigm using accidental sampling technique. Key informants are PAI teachers, while supporting informants are principals and students. The techniques of data collection in this study are interview, observation, and documentation techniques. The data analysis technique consists of data reduction, data presentation and drawing conclusions or data verification. Testing the validity of the data is done through data triangulation. The results showed that the learning media used in helping the teaching and learning process were Zoom Meeting, WhatsApp, and Google Classroom media. Constraints in the use of learning media include difficulties in buying packages, network disturbances, not understanding the material, and limitations of learning media. The solution in using these learning media is to do face-to-face and online learning (hybrid learning), using media that students understand, internet quota assistance, training in the manufacture of learning media.
References
Fauziah, U. N. (2019). Penerapan Google Classroom Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kepada Guru-guru Bahasa Inggris SMP Di Subang. Jurnal PengabdianKepada Masyarakat (Abdimas), 2(2). 186.
Kamal, M. (2019). Guru: Suatu Kajian Teoritis Dan Praktis. Bandar Lampung: AURA.
Khasanah. (2021). Efektifitas Media WhatsApp Group Dalam Pembelajaran Daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1). 56.
Khoiron, A. K. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Semarang: LPSP.
Novera, R. O. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Digital IPA Di SMP N 3 Kecamatan Pangkalan. Jurnal Educative: Journal Of Educational Studies, 4(2). 122.
Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1). 24.
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta: Cakra Books.
Ramdani, A. K. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Zoom Sebagai Media Pembelajaran PAI Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SMPN 1 Karawang Barat. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 17(2). 143.
Rumondor, A. P. (2019). Pendidikan Agama Islam dalam Mencegah Kenakalan Siswa (Studi Kasus di MA Muhammadiyah Lakitan Sumatera Barat). Jurnal Educative: Journal Of Educational Studies, 4(1). 82.
Sidiq, U. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan. Ponorogo: CV. Nata Karya.
Sondak, S. H. (2019). Faktor-Faktor Loyalitas Pegawai Di Dinas Pendidikan Daerah Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal EMBA, 7(1). 674.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Susanto, H. (2020). Profesi Keguruan. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.
Syahrum, S. &. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Cipta Pustaka Media.
Trisnani. (2017). Pemanfaatan WhatsApp Sebagai Media Komunikasi Dan Kepuasan Dalam Penyampaian Pesan Dikalangan Tokoh Masyarakat. Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 6(3). 2.
Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003
Uno, H. B. (2016). Tugas Guru Dalam Pembelajaran: Aspek yang Memengaruhi. Jakarta: Bumi Aksara.
Winarni, E. W. (2018). Teori Dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas (PTK), dan Research And Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.
Yuesti, A. A. (2019). Metode Penelitian Bisnis Kuantitatif dan Kualitatif. Bali: CV. Noah Aletheia.
Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, & Penelitian Gabungan.