Development of Al-Qur'an Hadith Learning Media in the Form of a Board Book for Hijaiyah Letters Material at MIN Medan

  • Indah Syafiq Lubis State Islamic University of North Sumatra Medan
  • Mardianto Mardianto State Islamic University of North Sumatra Medan
  • Salminawati Salminawati State Islamic University of North Sumatra Medan
Keywords: Media, Boardbook, Arabic Alphabet, Al-Qur’an Hadis

Abstract

Teachers have steps to increase learning effectiveness, including designing open materials and learning media. The ability to develop learning tools needs to continue to be improved so that learning is more varied and prevents student boredom. This research proposes a solution by introducing hijaiyah letters to children through board books. With a research and development (R&D) approach, this research uses the ADDIE (Analysis-Design-Develop-Implement-Evaluate) model to create and test product effectiveness. Research Refers to the Reiser and Mollenda model for learning system design. By applying the ADDIE approach, this research includes a variety of data collection methods, including boardbook media trials, needs analysis, media development and media feasibility evaluation. Research instruments, such as validation sheets and student response questionnaires, were used to collect data in developing Al-Qur'an Hadith learning media in the form of boardbooks in class 1 at MIN 1 Medan City.

References

Anam, Hoirul, Mochamad Aris Yusuf, Dan Siti Saada. 2022. “Kedudukan Al-Quran Dan Hadis Sebagai Dasar Pendidikan Islam.” Jurnal Studi Islam Dan Sosial.
Ar Rasikh. 2019. “Pembelajaran Al-Qur’an Hadits Di Madrasah Ibtidaiyah: Studi Multisitus Pada Min Model Sesela Dan Madrasah Ibtidaiyah At Tahzib.” Jurnal Penelitian Keislaman Vol.15 No.1:15.
Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Cetakan Ke-15. Jakarta: Pt Raja Grapindo Persada.
Ashari, Suhartini. 2023. Ilmu Tajwid Komperhensif: Buku Ajar Ilmu Tajwid Untuk Perguruan Tinggi. Indramayu: Penerbit Adab.
Azizy, Qodri A. 2002. Pendidikan Agama Untuk Membangun Etika Sosial. Semarang: Pt Aneka Ilmu.
Berlo, David. K. 1960. The Process Of Communication An Introduction To Theory And Practice. New York: Michigan State Of University.
Branch, Robert Maribe. 2009. Instructional Design: The Addie Approach. Usa: Springer.
Caropeboka, Ratu Mutialela. 2023. Konsep Dan Aplikasi Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Djamarah, Syaiful Bahri, Dan Aswan Zain. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Dyatmika, Teddy. 2021. Ilmu Komunikasi. Cetakan I. Disunting Oleh S. Bakhri. Yogyakarta: Zahir Publishing.
Gerlach, Dan Ely. 1971. Teaching & Media: A Systematic Approach. . Second Edition. Springer.
Hambali. 2019. “Modul - 4 Landasan Media Pembelajaran.” Dalam Media Pembelajaran. Aceh: Pgsd Universitas Almuslim Bireun.
Hasan, Muhammad, Milawati, Darojat, Tuti Khairani Harahap, Tahrim Tasdim, Ahmad Mufit Anwari, Azwar Rahmat, Masdiana, Dan Made Indra. 2021. Media Pembelajaran. Jawa Tengah: Tahta Media Group.
Hasanah, Uswatun. 2019. “Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sd Negeri 99 Kota Bengkulu.” Iain Bengkulu, Bengkulu.
Humairo, Umi. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Boardbook Sirah Nabawiyah Untuk Meningkatkan Moral Anak Usia Dini Di Tk Negeri Pembina Pandeglang Banten.” Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.
Iqromah, Fitri. 2018. “Identifikasi Kemampuan Anakhk Dalam Mengenal Huruf Hijaiyah Di Tk Se-Kecamatan Samigaluh Kulon Progo.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol. 7 No. 1.
Kbbi. 2022. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa Indonesia.
Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 8. Jakarta: Https://Jdih.Kemdikbud.Go.Id/Sjdih/Siperpu/Dokumen/Salinan/Permendikbud%20nomor%208%20tahun%202016.Pdf.
Kristanto, Andi. 2016. Media Pembelajaran. Surabaya: Penerbit Bintang Surabaya.
Kustandi, Cecep, Dan Daddy Darmawan. 2020. Pengembangan Media Pembelajaranan. Cetakan Ke-1. Jakarta: Kencana.
Kustandi, Cecep, Dan Deddy Dermawan. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran (Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Peserta Didik Di Sekolah Dan Masyarakat. Jakarta: Kencana.
Makbullah, Deden. 2012. Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Raja Grafindo Persada.
Maqbul, Muhammad. 2021. “Pengembangan Bahan Ajar Al-Qur‟An Hadis Melalui Buku Cerita Pada Materi Mengenal Huruf Hijaiyah Mi Kelas I Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak.” Universitas Islam Negeri Sunan Ampel, Surabaya.
Mawaddah, Fina. 2020. “Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dengan Media Kartu Huruf Hijaiyah Di Raudlatul Athfal Miftahul Ulum Bangsalsari Jember Tahun Pelajaran 2019/2020.” Iain Jember, Jember.
Muamalah, Ida. 2021. “Pengaruh Media Flashcard Terhadap Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Di Ra Hidayatutthullab Lampung Selatan.” Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Lampung .
Muffin. 2020. “Keunggulan Boarbook Dengan Buku Biasa.” Muffin Graphics. Diambil 19 Desember 2023 (Https://Muffingraphics.Com/).
Mulyana, Deddy. 2014. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Cetakan I. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.
Munjiah, Ma’rifatul. 2019. Imla’ Teori Dan Terapan. Malang: Uin Malang Press.
Mustafid, Arif Sirojul. 2020. Al- Qur’an Hadist Madrasah Ibtidaiyah Kelas - 1 . Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Ri.
Nasution, Ananda Bunga Mutiara, Ghina Aghniya Suhulah, Putra Raihan Nur Alam, Dan Usep Setiawan. 2022. “Prinsip Dan Landasan Penggunaan Media Pembelajaran Di Sekolah.” Jurnal Edukasi Nonformal Volume 3 Nomor 2:586–93.
Nurmayani, Dan Liza Ayu Khairani. 2021. “Pengembangan Media ‘Smart Boardbook’ Berbasis Augmented Reality Pada Tema 6 Subtema 1 Kelas Ii Sd Negeri 104197 Desa Klambir.” Universitas Negeri Medan, Medan.
Pagarra, Hamzah, Ahmad Syawaluddin, Wawan Krismanto, Dan Sayidiman. 2022. Media Pembelajaran. Malang: Badan Penerbit Unm.
Putri, Kinkin Yuliaty Subarsa. 2017. Teori Komunikasi. Jakarta Selatan: Nerbitinbuku.Com.
Rakhmat, Jalaluddin. 2018. Psikologi Komunikasi. Edisi Revisi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Ramli, Muhammad. 2012. Media Dan Teknologi Pembelajaran. Cetakan I. Banjarmasin: Iain Antasari Press.
Sanjaya, Wina. 2014. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Saud, Syukur, Misnawaty Usman, Dan Nurming Saleh. 2019. “Efektivitas Model Komunikasi Smcr Berlo Dalam Pengajaran Worthchatz.” Jurnal Penelitian Pendidikan Insani 14((1)):46–50.
Seslar, Alisya Marshall. 2022. “What Is A Board Book: Purpose, Benefits, And A Love Of Literature.” Well Being With Alisya. Diambil 19 Desember 2023 (Https://Wellbeingswithalysia.Com/Board-Books/).
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhajah, Susi. 2023. “Pengembangan Media Pop-Up Book Menggunakan Adobe After Effec Pada Materi Tata Cara Berwudhu Untuk Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak.” Universitas Sriwijaya, Palembang.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.
Sundayana, Rostina. 2013. Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.
Suprapto, Tommy. 2009. Pengantar Teori Dan Manajemen Komunikasi. Jakarta: Pt. Buku Kita.
Wahdah, Nurul. 2016. “Efektivitas Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa (Lks) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas V Sdn 21 Temban Kec. Enrekang Kab. Enrekang.” Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Makassar.
Yuberti. 2014. Teori Pembelajaran Dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan. Cetakan Agustu, 2014. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja (Aura).
Zikrillah. 2022. “Pembelajaran Mata Pelajaranal-Qur’an Hadits Di Madrasah Aliyah Miftahul Huda.” Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah Volume 2 Nomor 1.
Zuschaiya, Diana. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Mi Islamiyah Tulungagung Baureno Bojonegoro.” Universitas Islam Negeri Sunan Ampel, Surabaya.
Published
2024-07-31