The Impact of True or False Type Active Learning Strategy with AI and Motivation on Student Learning Activities at MTsN Medan

  • Putri Wahyuni Sinaga Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Toni Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Active Learning, Artificial Intelligence (AI), True or False Strategy

Abstract

This study aims to enhance student participation in learning. The research was conducted from May 2024 to June 2024 at MTsN 1 Medan. This study employs a quantitative method with an experimental approach. This approach allows for testing the effect of independent variables on dependent variables. The subjects of the study were students from class VII4 and VII5 at MTsN 1 Medan. The testing involved 36 students from VII4 and 36 students from VII5 at MTsN 1 Medan. The research conducted shows that there is a difference after implementing the True or False type active learning strategy, combined with artificial intelligence (AI) and learning motivation for the students. Pre-test and post-test were administered, followed by normality tests, homogeneity tests, and t-tests. The normality test shows a Kolmogorov-Smirnov sig value > 0.05, indicating that the data is normally distributed. The homogeneity test shows a sig value Based on Mean of 0.06 > 0.05, indicating homogeneity. The t-test results show that the data for the experimental class pretest and posttest, as well as for the control class pretest and posttest, yield significant values <0.001, which are less than 0.005.

References

Besare, S. D. (2020). Hubungan minat dengan aktivitas belajar siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, Vol 7 No 1.
Darmawati, R. (2019). Penggunaan Strategi Active Learning Tipe True or False Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia (Penelitian Pada Siswa Kelas III SD Negeri Tegal Kuning, Kecamatan Banyuurip, Kabupaten Purworejo) (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).
Faridah. ( 2023). penerapan Strategi Active Learning Tipe True or False Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar PAI Siswa Kelas VI SD Negeri 015 PangkalanTampoi. Jurnal Al-Kifayah: Ilmu Tarbiyah dan Keguruan,Volume 2 Nomor 1
Gontina, W., & Asyhar, R. (2023). Dampak Artificial Intelligence Terhadap Pembelajaran Ipa/Fisika Di Sekolah. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, Vol 5 No 2.
Gusli, R. A., Zakir, S., & Akhyar, M. (2023). Tantangan Guru terhadap perkembangan teknologi agar memanfaatkan Artificial Intelligence dalam meningkatkan kemampuan siswa. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, Vol 4 No 3.
Heni, S. (2023). Implementasi Berbagai Metode Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence) Pada Masalah Gangguan Kepribadian (Narcissistic Personality Disorder: Npd).
Ishmatun Naila, Dkk. 2023. Pengaruh Artificial Intelligence Tools terhadap Motivasi Belajar Siswa Ditinjau dari Teori Rogers. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Volume 7 Nomor 2.
Iswandari. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Active Learning Tipe Question Student Have (Qsh) Pada Hasil Belajar Pengetahuan Bahan Makanan Siswa Smk Negeri 1 Sewon. (Doctoral dissertation, Skripsi Universitas Negeri Yogyakarta)
Jaya, I. 2019. Penerapan Statistik Untuk Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group
Khoiriyah, A. H. (2010). Pengaruh penerapan metode active learning terhadap motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran ekonomi pada kelas xi ips semester ganjil man 3 malang tahun pelajaran 2009/2010 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Kristanti, N. (2023). Penerapan Model Active Learning Tipe True or False untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Global Journal Teaching Professional, Vol 2 No 4.
Lahagu, Y., & Telaumbanua, W. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Active Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMP Negeri 2 Namohalu Esiwa Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), Vol 5 No 4.
Latif, A., & Safitri, I. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Eduscience (JES), Vol 7 No 2.
Made Yuliara. 2016. Regresi Linier Berganda: Modul, (Doctoral dissertation: Universitas Udayana)
Mellysa Pristika & Toni Nasution. (2021). Peran Guru Terhadap Meningkatkan Kemampuan Peserta Didik Selama Pembelajaran Jauh Di Tengah Covid-19 Di Mtsn Binjai. Jurnal Program Mahasiswa Kreatif. Vol 5 No 1.
Nasution, A., Dkk, (2022). Penerapan Model Pembelajaran Active Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 5 Pahlawanku Subtema 1 Perjuangan Para Pahlawan Dikelas IV Sdn 100206 Pintu Padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), Vol 2 No 3.
Nurbaity, A., Yuliariatiningsih, M. S., & Halimah, L. (2016). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Metode Active Learning Tipe True Or False Dalam Konsep Perubahan Lingkungan Fisik. Jurnal PGSD Kampus Cibiru, Vol 4 No 3.
Nurmala, D. A., Dkk. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, Vol 4 No 1.
Pransisca, M. A., & Gazali, M. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode True or False. LITERASI: Jurnal Pendidikan Guru Indonesia, Vol 1 No 2.
Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021). Metode penelitian kuantitatif. Pascal Books. Rahmanila, S. (2018). Pengaruh Penerapan Strategi Active Learning Tipe True or False Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih di Madrasah Aliyah Negeri 1 Pekanbaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Salim, N., Nasuka, M., & Abid, M. N. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar, Aktivitas Belajar dan Prestasi Belajar Melalui Strategi Direct Instruction. Jurnal At- Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, Vol 3 No 1.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif. Edisi I. Penerbit: Alfabeta
Supangat, S., Saringat, Dkk. (2021). Pemanfaatan Artificial Intelligence (AI) sebagai Respon Learning Style Mahasiswa. Proceeding KONIK (Konferensi Nasional Ilmu Komputer), 5, 270-279.
Suryati, S. (2022). Penerapan Serta Pengaruh Metode Belajar Aktif Model Pengajaran Terarah Dalam Meningkatkan Prestasi Dan Pemahaman Pelajaran IPS Pada Siswa Kelas V SDN 006 Pujud Selatan Kecamatan Pujud Kabupaten Rokan Hilir. Jurnal Serambi Akademica, Vol 10 No 4.
Tatat Rohaeti (2022) “Upaya Meningkatkan Aktivitas Siswa Dalam Pembelajaran Ips Melalui Metode Active Learning Tipe True Or False (Benar Atau Salah) Kelas Vii-C Di Smp Negeri 2 Darmaraja. Jurnal Sportive Volume 7, No 2.
Wulandari, I. (2013). Upaya Meningkatkan Aktivitas Siswa dalam Pembelajaran IPS melalui Metode Active Learning Tipe True or False (Benar atau Salah) Kelas VII C Di SMP N 4 Wonosari [Universitas Negeri Yogyakarta]. Yogyakarta: Skripsi Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahun Sosial, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Yogyakarta.
Yunarni, Y., & Harsiwi, N. E. (2018). Metode Belajar Aktif Untuk Meningkatkan Prestasi Dan Motivasi Belajar Ips Pada Siswa Kelas V Sd. Musamus Journal of Primary Education, Vol 1 No 1.
Zai, E., & Laoli, B. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Active Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Tuhemberua Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Edueco, Vol 6 No 2.
Zannina Khoiriah. (2018). Penerapan Strategi Tanya Jawab True Or False Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar Negeri 136 Palembang. (Doctoral dissertation, Skripsi Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang)
Haryuti, B. (2023). Pengaruh penerapan model pembelajaran discovery learning terhadap minat dan kemampuan siswa dalam pemecahan masalah matematika pada materi bnagun datar kelas iv sdn ngrukem. thifl, 2(2), 152-162. https://doi.org/10.21154/thifl.v2i2.1240
Pusparini, S., Feronika, T., & Bahriah, E. (2018). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (pbl) terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi sistem koloid. JRPK - Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 8(1), 35-42. https://doi.org/10.21009/jrpk.081.04
Rejeki, S. and Safitri, A. (2019). Problem-based learning: strategi pembelajaran untuk siswa pada berbagai level kemampuan koneksi matematis. Kontinu Jurnal Penelitian Didaktik Matematika, 3(2), 112. https://doi.org/10.30659/kontinu.3.2.112-129
S, S. (2023). True or false strategy learning: mediators increase students' active role in class. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6041-6051. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.4091
Sibomana, A., Karegeya, C., & Sentongo, J. (2021). Effect of cooperative learning on chemistry students’ achievement in rwandan day-upper secondary schools. European Journal of Educational Research, volume-10-2021(volume-10-issue-4-october-2021), 2079-2088. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.4.2079
Yi, K., Moon, Y., & Jeong, H. (2023). Application of deep reinforcement learning to major solar flare forecasting. The Astrophysical Journal Supplement Series, 265(2), 34. https://doi.org/10.3847/1538-4365/acb76d
Published
2025-02-28