Efforts To Improve Math Learning Outcomes Through Problem Solving Learning Models
Abstract
This study aims to improve the mathematics learning outcomes of fifth-grade students through the implementation of a problem-solving learning model that emphasizes the ability to understand, analyze, and solve problems independently or in groups. The method used is Classroom Action Research (CAR), conducted in two cycles with 32 students as subjects at an elementary school in Jakarta. Data were collected through learning outcome tests, observations, and interviews. The results showed an increase in the average student score from 58.50 before the intervention to 65.00 in the first cycle and 75.50 in the second cycle, along with an increase in the percentage of students meeting the Minimum Mastery Criteria (MMC) from 43.75% to 87.50%. Additionally, there was an improvement in students’ learning motivation, logical thinking skills, and collaboration. These findings indicate that the problem-solving learning model is effective in enhancing mathematics learning outcomes and is therefore recommended for continuous application by teachers in the learning process.
References
Anggraini, P. D., & Pramudita, D. A. (2021). Peningkatan Kemampuan Belajar Matematika melalui Penerapan Pendekatan Problem Solving. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(1), 8–14.
Astini, N. W., & Purwati, N. K. R. (2020). Strategi pembelajaran matematika berdasarkan karakteristik siswa sekolah dasar. Emasains, 9(1), 1–8.
Darma, I. K., Karma, I. G. M., & Santiana, I. M. A. (2020). Blended learning, inovasi strategi pembelajaran matematika di era revolusi industri 4.0 bagi pendidikan tinggi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 3, 527–539.
Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL): Suatu model pembelajaran untuk mengembangkan cara berpikir kritis peserta didik. Widya Accarya, 12(1), 61–69.
Eko Suharyanto, S. T., Kom, M., Yunus, S. P. I., & Pd, M. (2021). Pendidikan Karakter Yang Efektif Di Era Milenial. Penerbit Adab.
Fajarudin, A. A., Samsudi, A., & Mas’ adah, N. L. (2021). Teknik ice breaking sebagai penunjang semangat dan konsentrasi siswa kelas 1 MI Nurul Islam Jatirejo. Idarotuna: Journal of Administrative Science, 2(2), 147–176.
Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2020). Peran Seorang Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54.
Kristiyani, T. (2020). Self-regulated learning: Konsep, implikasi dan tantangannya bagi siswa di Indonesia. Sanata Dharma University Press.
Manik, I. K. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Journal of Education Action Research, 4(2), 153–163.
Marzuki, M., & Suratman, D. (n.d.). Pengembangan Desain Pembelajaran Matematika melalui Pendekatan Konstruktivistik di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Segedong. Tanjungpura University.
Maufur, H. F. (2020). Sejuta jurus mengajar Mengasyikkan. Alprin.
Munasiah, M., Solihah, A., & Heriyati, H. (2020). Pemahaman konsep dan penalaran matematika siswa dalam pembelajaran matriks. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).
Munawwarah, M., Laili, N., & Tohir, M. (2020). Keterampilan berpikir kritis mahasiswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan keterampilan abad 21. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 37–58.
Nofriyandi, N., Andrian, D., Effendi, L. A., Firdaus, F., Ariawan, R., Qudsi, R., Wahyuni, R., Sthephani, A., & Indriani, M. (2021). Peningkatan Kemampuan Desain Media Pembelajaran Matematika Berbasis Education For Sustainable Development Guru. Community Education Engagement Journal, 2(2), 21–26.
Panjaitan, W. A., Simarmata, E. J., Sipayung, R., & Silaban, P. J. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran Discovery Learning di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1350–1357.
Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Penerbit CV. Sarnu Untung.
Pramesti, C., & Prasetya, A. (2021). Analisis tingkat kesulitan belajar matematika siswa dalam menggunakan prinsip matematis. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 9–17.
Retnodari, W., Elbas, W. F., & Loviana, S. (2020). Scaffolding dalam pembelajaran matematika. LINEAR: Journal of Mathematics Education, 15–21.
Rosmala, A. (2021). Model-model pembelajaran matematika. Bumi Aksara.
Saputra, M. A., & Marlina, M. (2020). Efektivitas strategi pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan konsentrasi belajar anak berkesulitan belajar. Jurnal PAKAR Pendidikan, 18(2), 94–104.
Sigalingging, R. (2021). PENERAPAN PEMBELAJARAN PARADIGMA BARU Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran di Sekolah Penggerak. TATA AKBAR.
Sukmawati, N. K., & Siswono, T. Y. E. (2021). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa melalui pemecahan masalah kolaboratif. MATHEdunesa, 10(3), 480–489.
Tamela, F. (2020). Pengembangan lembar kerja siswa berbasis kontekstual pada materi segitiga untuk siswa kelas VII MTs Swasta Darul Istiqomah Huta Padang Kecamatan Padangsidimpuan Tenggara. IAIN Padangsidimpuan.
Taufiqurrahman, T., & Junaidi, J. (2021). Pembelajaran berbasis Proyek (Project-based Learning) untuk mengembangkan keterampilan abad 21. INCARE, International Journal of Educational Resources, 2(2), 225–241.
Utiarahman, T. B. (2020). Meningkatkan kompetensi pedagogik guru melalui pelatihan berjenjang. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(3), 215–222.
Wardhana, K. E. (2022). Pengaruh Kematangan Anak Usia Dini Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Sultan Idris Journal of Psychology and Education, 56–66.
Wardhana, K. E., Syafi’i, A. M., & Putra, F. P. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Macromedia Flash dalam Pembelajaran Matematika. Borneo Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 57–67.
Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.
Wuwung, O. C. (2020). Strategi pembelajaran & kecerdasan emosional. Scopindo Media Pustaka.
Zulmaulida, R., Saputra, E., Munir, M., Zanthy, L. S., Wahnyuni, M., Irham, M., & Akmal, N. (2021). Problematika pembelajaran matematika. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.