Efektivitas Model Kooperatif untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Teks Bahasa Arab Mahasiswa PESKAM STAIN Samarinda

  • Mustamin Fattah STAIN Samarinda
  • M. Yamin STAIN Samarinda

Abstract

This is a classroom action research which has a goal to know the effectiveness of cooperative learning to improve the students’ability in reading Arabic text of PESKAM students of STAIN Samarinda. The population of the study is 116 students from 4 Arabic laguage classes. The data were analyzed by using paired t-test. The result of the study shows that the Arabic text reading ability of the students before the implementation of cooperative learning is 72.3, meanwhile the Arabic text reading ability of the students before the implementation of cooperative learning is 86.53. It means that cooperative learning is effective to improve the Arabic text reading ability of the students. From the aspect of motivation, cooperative learning could improve their motivation to learn Arabic which could improve as 56.9%. From the findings of the study, it is concluded that cooperative learning significantly improved the students’ability in reading Arabic text of PESKAM students of STAIN Samarinda. It also improved the students’ motivation learn Arabic text.

References

Abid Taufiq al-Hasyimiy, al-Muwajjah al-‘Amaliy Limudarris al-Lughah al-Arabiyah. Beirut: Mu’assasat al-Risalah, 1983
Agus Suprijono, Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem, (Jakarta: Pustaka Pelajar, 2010
Ahmad Fuad Effendi, Metodologi Pengajaran Bahasa Arab, Malang: Misykat, 2005
Ahmad Fuad Mahmud Ulyan, al-Maharat al-Lughawiyah: Mahiyatuha wa Tharaiq Tadrisiha. Riyadh: Dar al-Muslim li al-Nasyar wa al-Tauzi’, 1413 H
Ali al-Hadidi, Musykilat Ta’lim al-Lughah al-Arabiyah Lighair al-Arab. Keiro: Dar al-Kutub al-Arabiy, tth
Ali al-Hadidi.Musykilat Ta’lim al-Lughat al-Arabiyah lighair al-Arab. al-Qahirah: Dar al-Kutub al-Arabiyah, 1966
Anthony, J, Aproach Method, and Technique: English Language Teaching, 1976
Azhar Arsyad. Madkhal fi Thuruq Ta’lim al-Lughah al-Ajnabiyyah Limudarrisiy al-Lughah al-‘Arabiyyah, Ujungpandang: Fak. Tarbiyah, 1996
E. Mulyasa, Kurikulum Berbasis Kompetensi, Konsep, Karakteristik, dan Implementasinya, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2003
Hamzah B Uno. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif. Jakarta : Bumi Aksara, 2007
Isjoni. Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: ALFABETA, 2011
J.Winardi, Motivasi &Pemotivasian dalam Manajmen, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2002
Komalasari, Kokom. Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama, 2011
Lembaga Kajian Pendidikan Keislaman dan Sosial (LekDis), Standarisasi Nasional Pendidikan (PP RI No.19 Tahun 2005 tentang Standarisasi Nasional Pendidikan), Jakarta: LekDis,2005
Majid, Perencanaan Pengajaran, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2005
Majma’ al-Lughah al-Arabiyah, al-Mu’jam al-Wasith. Jumhur Mishra al-Arabiyyah: Maktabah al-Syuruq al-Duwaliyah, 2004
Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam, Bandung : Remaja Rosda Karya, 2004
Muhammad Ahmad Al-Sayyid, fi Tharaiq Tadris al-Lughah al-Arabiyah. Dimasyq: Mansyurat Jami’at DImasyq, 1997
Muhammad Ali al-Khuli, Asalib Tadris al-Lughah al-Arabiyah,al-Riyadh: Mathabi’ al-Farazadiq al-Tujariyah, 1989
Muhammad Nasir, Mahasiswa Islam dalam Perspektif Pendidikan Global. Dinamika Ilmu. Vol. 12 No 1, 2012
Muhammad Nasir, Profesionalisme Guru Agama Islam: Sebuah Upaya Peningkatan Mutu Melalui LPTK. Dinamika Ilmu. Vol. 13 No 2, 2013
Mukhamad Ilyasin, Pendidikan Islam dalam Pendekatan Multidisipliner: Suatu Pengantar Kajian Gradual Menuju Paradigma Global. Dinamika Ilmu, Vol. 10 No 2, 2010
Muhibbin Syah. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2000
Nayif Mahmud Ma’ruf. Khashaish al-Arabiyyah wa Tharaiq Tadrisuha. Beirut: Dar al-Nafais, 1985
Nurhadi et.al., Pembelajaran Kontextual (Contextual Teaching dan Learning/CTL) dan Penerapannya dalam KBK, Malang: UN, 2004
Rusydi Ahmad Thu’aimah, Ta’lim al-Arabiyyah Lighair al-Nathiqin Biha: Manahijuh wa Asalibuh, Mesir-Rabath: al-Munazhzhamah al-Islamiyah li al-Tarbiyah, 1989
__________, Manahij Tadris al-Lughah al-Arabiyah bi al-Ta’lim al-Asasiy. Keiro : Dar al-Fikr al-Arabiy, 1998
__________, Tharaiq Tadris al-Lughah al-Arabiyah Lighair al-Nathiqin Biha (Isesko: Mansyurat al-Munazhzhamat…2003
Saiful Sagala. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan (Bandung: Alpabeta, 2009).
Sardiman, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Rajawali Press, 2004
Slameto, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2003
Suharsimi Arikunto, Menjadi Pengajar secara Manusiawi. Bandung: Rineka Cipta, 1993
Suprijono, Agus. Cooperative Learning Teori & Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.
Trianto. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana, 2009
UUD RI 2006. Tentang Guru dan Dosen. Bandung: Citra Kembar
Uzer Usman, Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya, 1994
Wina Sanjaya, Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana, 2008
_________, Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Pustaka Pelajar, 2009
Published
2014-06-01
How to Cite
Fattah, M., & Yamin, M. (2014). Efektivitas Model Kooperatif untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Teks Bahasa Arab Mahasiswa PESKAM STAIN Samarinda. FENOMENA, 6(1). https://doi.org/10.21093/fj.v6i1.162