Pembelajaran Tematik
Keywords:
thematic, teaching, technique
Abstract
National education has a strategic role and is very important in developing ability and forming temper also dignified nation civilization in order to educate the nation. The national education also has a goal to the development of education participant potential for being human who believe and devotion for God Almighty, noble, health, knowledgeable, competent, creative and being democratic citizens, also responsible. Thematic learning is a form that creates an integrated learning, that will push the students involvement in studying, making students to be active involved in the learning process and creates a situation of problem solving as the students’need, in studying thematically the students will be able to learn and play with a high creativity. The thematic learning is developed besides to achieve the learning goal that had determined, it is hoped that students can increase the concept understanding they learned meaningfully, develop the skill of finding, processing, information utilization, develop a positive position, a good habit, and transcendent values that are needed in life, develop social skills such as cooperation, tolerance, communication, also appreciate others’opinion, increase passion in studying, choose the suitable activity as their interest and needs.References
A. M. Ismatulloh. Nilai-nilai Pendidikan dalam Kisah Yusuf : Penafsiran H.M. Quraish Shihab atas Surah Yusuf. Dinamika Ilmu, Vol. 12 No. 1, 2012
Abu Ahmadi, Widodo Supriyono, Psikologi Belajar, Jakarta; Rineka Cipta, 1991
Anas Sudijono, Evaluasi Pendidikan, Jakarta; Raja Grafindo, 1996
Dalyono, Psikologi Pendidikan, Jakarta; Rineka Cipta, 1997
Depag, Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran Tematik, Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam; Jakarta, 2005
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta; Balai Pustaka, 1989
Depdiknas, Model Pembelajaran Tematik Kelas Awal Sekolah dasar, Jakarta; Depdiknas, 2006
Dewi Ketut Sukardi, Bimbingan Dan Penyuluhan Belajar Di Sekolah, Surabaya; Usaha Nasional, 1983
Dinas Pendidikan Kota, Pembelajaran Tematis Di Kelas I, II, III SD dan MI, Surabaya; 2006
Djalinus Syah, dkk, Kamus Pelajar, Jakarta; Rineka Cipta, 1993
Farida Rahim, Pengajaran Membaca Disekolah Dasar, Jakarta; Bumi Aksara, 2005
Hartono, Kamus Praktis Bahasa Indonesia, Jakarta; Rineka Cipta, 1996
Hasiati, Pendekatan Pembelajaran Tematik , Dalam http://myschoolnet. ppk.kpm.my/bhn_pnp /pro_transisi/ptgp_unit5a.pdf
Lexy. J Moleong,. Metodologi Pendidikan Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2002
M. Eka Mahmud. Motif Penyelenggaraan Pendidikan Islam dan Implikasinya pada Pola Manajemen dan Kepemimpinan. Dinamika Ilmu, Vol. 12 No. 2, 2012
M. Iwan Abdi. Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pembelajaran PAI. Dinamika Ilmu. Vol. 11 No 1, 2011
M. Muklis. Pengajaran Bahasa Dalam Perspektif Sosiolinguistik. Dinamika Ilmu. Vol. 11 No 1, 2011
Milles, Mattew B. dan Huberman A. Michael. Analisis Data Kualitatif. Jakarta : Universitas Indonesia Press, 1992
Muhammad Uzer Usman dan Lilis Setiawan, Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar, Bandung; Remaja Rosdakarya, 1993
Muhibbin Syah, Psikologi Belajar, Jakarta; Grafindo Persada, 2002
Nana Sudjana, Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar, Jakarta; Sinar Baru Algensindo,1995
Nasutian. S, Azas-azas Kurikulum, Bandung; Jemmars, 1991
Oemar Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta; Bumi Aksara, 1995
Rachman, Maman. 1999. Strategi dan Langkah-langkah Penelitian
Sardiman, Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta; Raja Grafindo Persada,
Slameto, Belajar dan Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta; Rineka Cipta, 1995
Sukayati, Widyaiswara PPG Matematika, Pembelajaran Tematik di SD merupakan Terapan dari Pembelajaran Terpadu, Depdiknas; Yogyakarta, 2004
Sumadi Suryabrata, Psikologi Pendidikan, Jakarta; Raja Grafindo Persada, 1998
Syaiful Bahri Djamarah, Aswan Zain, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta; Rineka Cipta, 1996
Syaiful Bahri Djamarah, Psikologi Belajar, Jakarta; Rineka Cipta, 2002
Syeh Hawib Hamzah. Aspek Pengembangan Peserta Didik: Kognitif, Afektif, Psikomotorik. Dinamika Ilmu, Vol. 12 No. 1, 2012
Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem
Pendidikan Nasional; http://www.sdnmalakasari02.com/sdn/ind3x.php?pid=06.
W.J.S. Poerwodarminto, Kamus Umum Bahasa Indonesia, Jakarta, Balai Pustaka, 1980
Winkel, Psikologi Pengajaran, Jakarta; Grafindo, 1991
Zamrony. Arah Baru Pendidikan Islam: Membangun Epistemologi Pendidikan Islam Monokhotomik. Dinamika Ilmu. Vol. 10 No 2, 2010
Zamrony. Reformulasi Sistem Pendidikan Pesantren dalam Mengantisipasi Perkembangan Global. Dinamika Ilmu. Vol. 11 No 2, 2011
Abu Ahmadi, Widodo Supriyono, Psikologi Belajar, Jakarta; Rineka Cipta, 1991
Anas Sudijono, Evaluasi Pendidikan, Jakarta; Raja Grafindo, 1996
Dalyono, Psikologi Pendidikan, Jakarta; Rineka Cipta, 1997
Depag, Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran Tematik, Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam; Jakarta, 2005
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta; Balai Pustaka, 1989
Depdiknas, Model Pembelajaran Tematik Kelas Awal Sekolah dasar, Jakarta; Depdiknas, 2006
Dewi Ketut Sukardi, Bimbingan Dan Penyuluhan Belajar Di Sekolah, Surabaya; Usaha Nasional, 1983
Dinas Pendidikan Kota, Pembelajaran Tematis Di Kelas I, II, III SD dan MI, Surabaya; 2006
Djalinus Syah, dkk, Kamus Pelajar, Jakarta; Rineka Cipta, 1993
Farida Rahim, Pengajaran Membaca Disekolah Dasar, Jakarta; Bumi Aksara, 2005
Hartono, Kamus Praktis Bahasa Indonesia, Jakarta; Rineka Cipta, 1996
Hasiati, Pendekatan Pembelajaran Tematik , Dalam http://myschoolnet. ppk.kpm.my/bhn_pnp /pro_transisi/ptgp_unit5a.pdf
Lexy. J Moleong,. Metodologi Pendidikan Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2002
M. Eka Mahmud. Motif Penyelenggaraan Pendidikan Islam dan Implikasinya pada Pola Manajemen dan Kepemimpinan. Dinamika Ilmu, Vol. 12 No. 2, 2012
M. Iwan Abdi. Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pembelajaran PAI. Dinamika Ilmu. Vol. 11 No 1, 2011
M. Muklis. Pengajaran Bahasa Dalam Perspektif Sosiolinguistik. Dinamika Ilmu. Vol. 11 No 1, 2011
Milles, Mattew B. dan Huberman A. Michael. Analisis Data Kualitatif. Jakarta : Universitas Indonesia Press, 1992
Muhammad Uzer Usman dan Lilis Setiawan, Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar, Bandung; Remaja Rosdakarya, 1993
Muhibbin Syah, Psikologi Belajar, Jakarta; Grafindo Persada, 2002
Nana Sudjana, Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar, Jakarta; Sinar Baru Algensindo,1995
Nasutian. S, Azas-azas Kurikulum, Bandung; Jemmars, 1991
Oemar Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta; Bumi Aksara, 1995
Rachman, Maman. 1999. Strategi dan Langkah-langkah Penelitian
Sardiman, Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta; Raja Grafindo Persada,
Slameto, Belajar dan Faktor Yang Mempengaruhinya, Jakarta; Rineka Cipta, 1995
Sukayati, Widyaiswara PPG Matematika, Pembelajaran Tematik di SD merupakan Terapan dari Pembelajaran Terpadu, Depdiknas; Yogyakarta, 2004
Sumadi Suryabrata, Psikologi Pendidikan, Jakarta; Raja Grafindo Persada, 1998
Syaiful Bahri Djamarah, Aswan Zain, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta; Rineka Cipta, 1996
Syaiful Bahri Djamarah, Psikologi Belajar, Jakarta; Rineka Cipta, 2002
Syeh Hawib Hamzah. Aspek Pengembangan Peserta Didik: Kognitif, Afektif, Psikomotorik. Dinamika Ilmu, Vol. 12 No. 1, 2012
Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem
Pendidikan Nasional; http://www.sdnmalakasari02.com/sdn/ind3x.php?pid=06.
W.J.S. Poerwodarminto, Kamus Umum Bahasa Indonesia, Jakarta, Balai Pustaka, 1980
Winkel, Psikologi Pengajaran, Jakarta; Grafindo, 1991
Zamrony. Arah Baru Pendidikan Islam: Membangun Epistemologi Pendidikan Islam Monokhotomik. Dinamika Ilmu. Vol. 10 No 2, 2010
Zamrony. Reformulasi Sistem Pendidikan Pesantren dalam Mengantisipasi Perkembangan Global. Dinamika Ilmu. Vol. 11 No 2, 2011
Published
2012-06-01
How to Cite
Muklis, M. (2012). Pembelajaran Tematik. FENOMENA, 4(1). https://doi.org/10.21093/fj.v4i1.279
Section
Articles
Copyright (c) 2018 FENOMENA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.