Konsep Ruh dalam Perspektif Psikologi Pendidikan Barat dan Islam
Keywords:
ruh, western psychology, Islamic psychology
Abstract
This paper explains the concept of ruh in the context of western and Islamic perspectif using psychology and temathic tafsir as its analysis tool. The term of ”ruh” refers to the description of human both physically and psychologically. It involves 3 dimensions; al-jismiah, al-nafsiyah and al-ruhaniah. al-jismiah deals with the dimension of al-jism (body) and its physical organs. al-nafsiyah consists of al-aqal, al-nafs and al-qalb. al-ruhaniah consists of al-ruh and fitrah. Western psychology,-pyshoanalysis, behaviorsim, and humanism-, is misuse in interpreting al-ruh. The dimension of al-ruh is the place of the seed of religion. Western psychology views the structure of human psychology reducibility and reductivelly. Islamic psychology, which develops the concept of human structure based on the understanding of Al-Qur;an, can accomodate that concept as long as it can be places proportionally in the system of the human spirit structure. The dimension of al-ruh can be collaborated and applied furthermore with the methods of former ulama by using more modern approaches, that is, the methods of riyadah, zikir, tazkiyah al-nufus and other methods.References
Baharuddin Hasibuan, Paradigma Psikologi Islami: Studi tentang Elemen Psikologi dari al-Qur’an, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 20004.
Fuad Abdul Baqi, Mu’jam al-Mufakhras li Alfaz al-Quran al-Karim, Beirut: Dar al-Fikr, 1981.
Hanna Djumhana Bastaman, ‘Dimensi Spiritual dalam Teori Psikologi Kontemporer: Logoterapi Victor E. Frankal, dalam Jurnal Ulumul Quran, No. 4 Vol. V Tahun 1994.
Hanna Djumhana Bastaman, Integrasi Psikologi dengan Islam: Menuju Psikologi Islami, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1995.
Harun Nasution dalam Abdul Halim Soebahar, Wawasan Baru Pendidikan Islam Jakarta: Kalam Mulia, 2002.
Hasan Langgulung, Manusia dan Pendidikan: Suatu Analisa Psikologis, Filsafat dan Pendidikan, Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru, 2004.
Al-Raghif al-Isfahani, Mujam Mufradat al-faz al-Quran, Beirut: Dar al-Fikr, t.th.
Kartini Kartono, Kamus Lengkap Psikologi, Jakarta: Rajagrafindo Persada, 1999.
M. Quraish Shihab, Wawasan al-Qur’an: Tafsir Tematik atas Pelbagai Persoalan Umat, Bandung: Mizan, 2000.
Musnur Hery, Epistemologi Pendidikan Islam: Melacak Metodologi Pengetahuan Perguruan Tinggi Islam Klasik, Jurnal Pemikiran Alternatif Pendidikan, Insania, Vol. 13, No. 3, Sep-Des 2008.
Mustafa, Perbedaan Pendidikan Islam dan Pendidikan Barat dari Sudut Metodologi Keilmuan, Jurnal IQRA’ Volume 3 Januari - Juni 2007.
Taufik Pasiak, Revolusi IQ/EQ/SQ: Antara Neurosains dan Alquran, Bandung: Mizan, 2002.
Taufik Pasiak, Tuhan dalam Otak Manusia: Mewujudkan Kesehatan Spiritual Berdasarkan Neurosains, Bandung: Mizan, 2012.
Fuad Abdul Baqi, Mu’jam al-Mufakhras li Alfaz al-Quran al-Karim, Beirut: Dar al-Fikr, 1981.
Hanna Djumhana Bastaman, ‘Dimensi Spiritual dalam Teori Psikologi Kontemporer: Logoterapi Victor E. Frankal, dalam Jurnal Ulumul Quran, No. 4 Vol. V Tahun 1994.
Hanna Djumhana Bastaman, Integrasi Psikologi dengan Islam: Menuju Psikologi Islami, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1995.
Harun Nasution dalam Abdul Halim Soebahar, Wawasan Baru Pendidikan Islam Jakarta: Kalam Mulia, 2002.
Hasan Langgulung, Manusia dan Pendidikan: Suatu Analisa Psikologis, Filsafat dan Pendidikan, Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru, 2004.
Al-Raghif al-Isfahani, Mujam Mufradat al-faz al-Quran, Beirut: Dar al-Fikr, t.th.
Kartini Kartono, Kamus Lengkap Psikologi, Jakarta: Rajagrafindo Persada, 1999.
M. Quraish Shihab, Wawasan al-Qur’an: Tafsir Tematik atas Pelbagai Persoalan Umat, Bandung: Mizan, 2000.
Musnur Hery, Epistemologi Pendidikan Islam: Melacak Metodologi Pengetahuan Perguruan Tinggi Islam Klasik, Jurnal Pemikiran Alternatif Pendidikan, Insania, Vol. 13, No. 3, Sep-Des 2008.
Mustafa, Perbedaan Pendidikan Islam dan Pendidikan Barat dari Sudut Metodologi Keilmuan, Jurnal IQRA’ Volume 3 Januari - Juni 2007.
Taufik Pasiak, Revolusi IQ/EQ/SQ: Antara Neurosains dan Alquran, Bandung: Mizan, 2002.
Taufik Pasiak, Tuhan dalam Otak Manusia: Mewujudkan Kesehatan Spiritual Berdasarkan Neurosains, Bandung: Mizan, 2012.
Published
2015-12-30
How to Cite
Samad, S. (2015). Konsep Ruh dalam Perspektif Psikologi Pendidikan Barat dan Islam. FENOMENA, 7(2), 215-228. https://doi.org/10.21093/fj.v7i2.300
Section
Articles
Copyright (c) 2018 FENOMENA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.