Learning Strategies of Arabic Teachers at Insan Cendekia State Islamic Senior High School (MAN IC) in Kalimantan

  • Mustamin Fattah UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Sayuri Sayuri Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Edy Murdani Z Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: Learning Strategies of Arabic, Arabic Skills, MAN IC

Abstract

This study aimed to investigate Insan Cendekia State Islamic Senior High School (MAN IC) as a pioneering madrasah in integrating religious and scientific knowledge under the Ministry of Religious Affairs. In this context, improving Arabic learning quality for students was continuously pursued to enhance the tool knowledge capacity in Islamic studies as a goal of IMTAQ. The study examined the learning strategies of Arabic teachers at MAN IC in Kalimantan, the characteristics of Arabic learning, and supporting and inhibiting factors. A qualitative method was used, and data were obtained through observation, interviews, and documentation. The results showed that MAN IC Kalimantan used various strategies, including mubasyarah, language skills, grammatical instructions, and drill methods. Schools had diverse learning characteristics, such as peer tutors and teachers serving as facilitators of non-formal learning. The supporting factors included the availability of media, the dormitory system, and additional lessons. Meanwhile, inhibiting factors in implementing strategies included students' educational backgrounds and the COVID-19 pandemic.

References

Ahdini, R., Mulyadi, E., Suhandani, D., & Julia, J. (2014). Identifikasi kompetensi guru sebagai cerminan profesionalisme tenaga pendidik di Kabupaten Sumedang. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 33–42. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v1i1.1362
Ahmad Azhari, Penggunaan Media Digital Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Pesantren Pancar Aitam Bogor, Pinba Xiii 2021 Pinba Xiii – Palangka Raya 2021
Andayani, A. (2015). Problema dan aksioma dalam metodologi pembelajaran Bahasa Indonesia, Perpustakaan Universitas Sanata Dharma. The publish.
As’ari, D. R. (2015). Strategi dan Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(1).
Asmawati Asmawati dkk, Active Learning Strategies Implementation in Arabic Teaching at Senior High School, international Journal of Contemporary Islamic Education Vol. 2 No. 1 Tahun 2020
Audina, N. A., & Mubarak, M. R. (2021). Pembelajaran Daring Mahārah Istimā’: Implementasi dan Analisis Persepsi Siswa. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 4(1), 72– 83.
Dani Anwar dkk, Dampak Disrupsi Pendidikan Karena Pandemi Covid-19 Di Sma Muhammadiyah 2 Pemalang, Buletin Literasi Budaya Sekolah,
Dedi Mustofa, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab: KemahiranAl -Kitabah (Arabic Learning Strategy Writing Skills) Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab P-ISSN: 2722-1180 | E-ISSN: 2722-1199 Vol. 2, No. 2, Desember 2021.
Erni Zuliana, Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Studi Pada Madrasah Aliyah Negeri I Sragen Jawa Tengah) An-Nâbighoh, Volume 19 No. 1 Tahun 2017
Hari Ariyanti dkk, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas VII MTs Nurul Muttaqin Simpang Tiga, Al-Mu’arrib: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. I, No. 1, 2021.
Hayadin, Orientasi Pilihan Studi Dan Profesi Siswa Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendekia (Man-Ic) Serpong, Banten School System, Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 17(1), 2019.
Helmi, J. (2015). Kompetensi Profesionalisme Guru. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 7(2).
Iskandarwassid, Strategi Pembelajaran Bahasa (Bandung: Rosdakarya, 2009),
Isyruna dkk, Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Permainan Bahasa, Jurnal Lahjah Arabiyah, Volume 1, No. 1, Desember 2019.
Juwariyah Dahlan, Metode Belajar Mengajar Bahasa Arab (Surabaya: Al-Ikhlas, 1992),
M. Abdul Hamid, dkk, Pembelajaran Bahasa Arab: Pendekatan, Metode, Strategi, Materi dan Media (Malang: UIN-Malang Press, 2008)
M. Asy`Ari, Metode, Sistem Dan Prinsip Pembelajaran Bahasa Arab Yang Inovatif, jurnal An-Nabigho Vol. 20. No. 02 Tahun 2018, hal 288-305
Mahyudin, E. (2014). Model pembelajaran diskoveri sebagai strategi pembelajaran bahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(2).
Mohammad Syaifuddin , Strategi Manajemen Struktur Kurikulum Integratif di MAN Insan Cendekia Pekalongan, jurnal Sosial Keagamaan dan Pendidikan Islam Vol. 16, No. 1 June (2021)
Muhammad Firgahm, Strategi Pengelolaan Komponen Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Limbung Kabupaten Gowa, Al-Maraji’ Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Volume 3. Nomor 2. Desember 2019.
Mustofa, M. A. (2020). Analisis Penggunaan Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Industri 4.0. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(2),
Muti'ur Rahman, Model Pembelajaran Program Ekstrakurikuler Bahasa Arab dan Implementasinya di Madrasah Aliyah Pesantren, Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, Vol. 3, No. 1, 2019 .
Nur Hasan, Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Blended Learning Di Era Pandemi Covid-19, Konferensi Nasional Pendidikan Islam Tahun 2020.
Nurul dkk, Pengaruh Perbedaan Latar Belakang Pendidikan Terhadap Penggunaan Strategi Belajar Bahasa Arab di IAIN Palangka Raya, Prosiding Konfrensi Nasional Bahasa Arab III Malang, 7 Oktober 2017
R., Aloisi, C., Higgins, S., & Major, L. E. (2014). what makes great teaching? Review of the underpinning research. Center for Evluation and Monitoring (CEM).
Rohman, F. (2014). Strategi Pengelolaan Komponen Pembelajaran Bahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(1),
Sudjana, N. (1995). Penilaian hasil proses belajar mengajar. PT Remaja Rosdakarya.
Sukmadinata, N. S. (2005). Metode penelitian pendidikan. Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dengan PT Remaja Rosdakarya.
Syaiful Mustofa, The Improvement of Arabic Learning Program in Realizing the World Class University, urnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 13 (1): (2021)
Wirojoedo, S. (1985). Guru dalam membangun bangsa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1). https://doi.org/10.21831/cp.v1i1.7426
Published
2022-12-01
How to Cite
Fattah, M., Sayuri, S., & Murdani Z, E. (2022). Learning Strategies of Arabic Teachers at Insan Cendekia State Islamic Senior High School (MAN IC) in Kalimantan. FENOMENA, 14(2), 131 - 148. https://doi.org/10.21093/fj.v14i2.9367