Analisis Pengaruh Inklusi Perbankan Syariah terhadap Pembiayaan UMKM Sektor Halal di Indonesia

  • Muhammad Khozin Ahyar Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia
Keywords: islamic banking, financial inclusion, UMKM, Halal

Abstract

Financial inclusion is an issue that is being echoed by the government together with other authorities and stakeholders. One of the main targets of financial inclusion besides households is the MSMEs. Some indicators of financial inclusion, namely access, use and quality. This study aims to analyze how the influence of Islamic banking inclusion (BUS and UUS) from access indicators to the distribution of MSME financing. The access indicator used is the number of Islamic banking offices which include KP, KC, KCP and KK. This research uses a quantitative method with a VAR (Vector Autoregression) model. The results showed that the number of BUS and UUS offices affect MSMEs in Islamic banking financing. In addition, Islamic banking in Indonesia is still not optimal in channeling financing to MSMEs. Various ways can be done by Islamic banking in order to expand access to MSME actors, including developing the Financial Technology (Fintech) system, expanding Islamic banking agents through the Laku Pandai program and expanding cooperation with MSME stakeholders.

References

Acm. (2017). UMKM Keberatan Biaya Sertifikasi Halal, Banyak Restoran Mengurus ke MUI Pusat. Banjarmasin Post.
Anggraeni, L., Puspitasari, H., El Ayyubi, S., & Wiliasih, R. (2013). Akses UMKM terhadap Pembiayaan Mikro Syariah dan Dampaknya Terhadap Perkembangan Usaha: Kasus BMT Tadbiirul Ummah, Kabupaten Bogor. Al-Muzara’ah, 1(1).
Antara, P. M., Musa, R., & Hassan, F. (2016). Bridging Islamic financial literacy and halal literacy: The way forward in halal ecosystem. Procedia Economics and Finance, 37, 196–202.
Antaraa, P. M., Musab, R., & Hassan, F. (2016). Bridging Islamic Financial Literacy and Halal Literacy: The Way Forward in Halal Ecosystem. Procedia Economics and Finance, 37.
Ascarya. (2012). Akad dan Produk Bank Syariah. Rajawali Pers.
Beik, I. S., & Arsyianti, L. D. (2016). Ekonomi Pembangunan Syariah. Rajawali Press.
CNBC Indonesia. (2019). Dialog Eksklusif Profit: 8 Aspek Dorong Makanan dan Minuman Halal Dikenal Dunia bersama Direktur Ekonomi Syariah dan Industri Halal Afdal Aliasar. CNBC Indonesia.
Darmawan, A., Indahsari, N. D., Rejeki, S., Aris, M. R., & Yasin, R. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung di Bank Jateng Syariah. Jurnal Fokus Bisnis: Media Pengkajian Manajemen dan Akuntansi, 18(01).
Direktorat Informasi dan Edukasi Otoritas Jasa Keuangan. (2014). Strategi Nasional Literasi Keuangan Indonesia.
Hakim, A. (2017). Pengantar Ekonometrika Time Series. Ekonisia.
Hassan, F. (2018). Halal Living and Consumer Lifestyle in Malaysia. Materi Dipresentasikan Pada Plenary Session 2nd Annual Symposium on Islamic Economy and Halal Industry di Sekolah Pascasarjana Universitas Gadjah Mada.
Hasyim, M., & Salam, A. (2015). Analisis Pengaruh Pendidikan dan Pekerjaan Terhadap Pengetahuan Produk Perbankan Syari’ah (Studi Kasus Kepala Keluarga Di Dukuh Krapyak Kulon, Panggungharjo, Sewon, Bantul, Yogyakarta Tahun 2013). JESI (Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia), 5(1).
Hidayanti, R. (2016). Pengaruh BI Rate, Inflasi dan Jumlah Kantor Cabang terhadap Simpanan Mudharabah Pada Bank Umum Syariah Tahun 2011-2014. Jurnal Akuntansi Unesa, 4(3).
Isnurhadi. (2013). Kajian Tingkat Literasi Masyarakat Terhadap Perbankan Syariah. (Studi Kasus: Masyarakat Kota Palembang).
Juniarty, N., Mifrahi, M. N., & Tohirin, A. (2017). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Deposito Mudharabah Pada Bank Syariah di Indonesia. JEKI: Jurnal Ekonomi & Keuangan Islam, 3(1).
Kara, M. (2013). Konstribusi Pembiayaan Perbankan Syariah Terhadap Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) di Kota Makassar. Asy-Syir’ah: Ilmu Syariah dan Hukum, 47(1).
Meyliana, D., & Mulazid, A. S. (2017). Pengaruh Produk Domestik Bruto (PDB), Jumlah Bagi Hasil dan Jumlah Kantor terhadap Jumlah Deposito Muḍārabah Bank Syariah di Indonesia Periode 2011-2015. Economica: Jurnal Ekonomi Islam, 8(2), 263–283.
Muhamed, N. A., & Ramli, N. M. (2018). Towards Integrated Halal Sectors and Islamic Financing: The Academia Perspectives. Proceedings of the 3rd International Halal Conference (INHAC 2016), 159–168.
Nengsih, N. (2015). Peran Perbankan Syariah dalam Mengimplementasikan Keuangan Inklusif di Indonesia. Etikonomi, 14(2).
Novianto, Abdullah Syakur Hadiwidjojo, D. (2013). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penghimpunan Deposito Mudharabah Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Aplikasi Manajemen, 11(4).
OJK. (2016). Survei Nasional Literasi dan Inklusi Keuangan.
Puri, D. (2019). Gak Mahal dan Gampang Daftarnya, Segini Biaya Buat Sertifikat Halal MUI. Money Smart. https://www.moneysmart.id
Putri, P. I., & Probosiwi, E. (2018). Akses Kredit Usaha Rakyat Umkm Anggota Klaster Olahan Pangan Kota Semarang. Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan), 3(1).
Rachman, R. A., Yulianto, A., & Utaminingsih, N. S. (2013). Pengaruh Bagi Hasil, Bunga, Ukuran Bank Dan Jumlah Cabang Terhadap Simpanan Mudharabah. Accounting Analysis Journal, 2(4).
Rahadian, L. (2019). Ini Biaya Bikin Sertifikat Halal dari MUI. Kabar24. https://kabar24.bisnis.com
Rahmayati, R. (2018). Strategi Perbankan Syariah Sebagai Solusi Pengembangan Halal Industry di Indonesia. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 1(1), 314–334.
Reuters, T. (2018). State of The Global Islamic Economy Report 2018/19.
Rivai, V., & Arifin, A. (2010). Islamic Banking: Sebuah Teori, Konsep dan Aplikasi. PT Bumi Aksara.
Saad, S. N. H., & Rahman, F. A. (2018). Optimizing the Role and Responsibility of the Shariah Committee: From Islamic Finance to the Halal Industry. Proceedings of the 3rd International Halal Conference (INHAC 2016), 299–313.
Setiaji, B. (2019). Sebab-Sebab Kemunduran UMKM. Materi Dipresentasikan Pada Acara Halaqaoh Ulama: Pengembangan Ekonomi Umat Melalui Bank Wakaf Mikro di Kota Solo.
Shinta, A. K. F. Y. A., & Kartika, E. (2018). Peran Lembaga Keuangan Syariah dan Hotel Dalam Meningkatkan Potensi Wisata Halal Pulau Lombok. istinbath, 17(2), 451–475.
Sidharta, R. B. F. I. (2018). Optimalisasi Peran Perbankan Syariah Dalam Mendukung Wisata Halal. Distribusi-Jurnal Ilmu Manajemen dan Bisnis, 5(2), 1–14.
Soetiono, K. S., & Setiawan, C. (2018). Literasi dan Inklusi Keuangan Indonesia. PT RajaGrafindo Persada.
Tanjung, M. A. (2017). Koperasi dan UMKM sebagai Fondasi Perekonomian Indonesia. Erlangga.
Wahid, N. (2014). Keuangan Inklusif Membongkar Hegemoni Keuangan: Peran Kredit Usaha Rakyat dalam Menurunkan Kemiskinan dan Pengangguran. Kepustakaan Populer Gramedia.
Yustati, H., & Handayani, D. L. (2019). Strategi Perbankan Syariah dalam Menyokong Indonesia menjadi trend Setter Industri Halal. Jurnal BAABU AL-ILMI: Ekonomi dan Perbankan Syariah, 2(1).
Published
2019-12-31