Efektifitas Autoplay dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata pada Siswa MTs At Taqwa Harapan Baru Samarinda

  • Mustamin Mustamin UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Nur Hasanah UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Syarifaturrahmatullah Syarifaturrahmatullah UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: Media, Autoplay Media Studio, vocabulariy of arabic

Abstract

The The background of this research is the process of learning Arabic in Mts At Taqwa Harapan Baru which is still traditional and frequent rule out the use of instructional media, even though schools have the facilities are fairly complete. This is due to a lack teacher's ability to be creative and innovate to design media learning to be applied in the learning process in the classroom, so impact on the enthusiasm and focus of student learning. The purpose of this study was to determine the effectiveness of autoplay in increasing vocabulary memorization in Mts At Taqwa Harapan Baru Samarinda students. The research method used is a type of quantitative research The research results obtained as follows:  response results teachers on autoplay media studio media obtained a percentage of 81.04%. very good category, while the results of student responses to autoplay media This research is expected to contribute in the form of media learning in order to assist the teacher in conveying the material learning and also helps students to more easily accept and master the Arabic language. In addition, this research is also expected able to motivate teachers to create learning media that innovative, and also to increase students' interest and motivation to learn Arabic.  

References

نور الله , ميران , و محمد سالم,اللغة العربية في مجلة التعلمية جامعة بنجول تركيا ٦۰١٥
موضوع, تعرف الفعل, في https://mawdoo3.com/ تم الوصول إليها في ١٨ أبريل 2021
ما هي الوسائل التعليمية الحديثة؟ في https://master-theses.com/ موقع اعداد رسائل الماجستير و الدكتوراة, , ديسمبر 2018
أرشد وسام حسن, ," تكنلوجيا التعليم :الوسائل التعليمية" في وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة القادسية ,2021
الأكاديميين, قوئد اللغة العربية : المبني و البمعرب , في مجلة التعلمية جامعة القاسمي, تم
الوصول إليه في 3 سبتمبر 2021


Akhiruddin, dkk, “Belajar dan Pembelajaran.”(Sangguminasa: CV Cahaya Bintang Cemerlang, 2019.
Arikunto, Suharsimi . Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2003.
Cohen, Louis, Lawrence Manion, dan Keith Morrison, Research Methods in Education. Cet. VIII. New York : Routledge, 2018.
Cresswell, John W. dan J.David Cresswell. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Cet V. Los Angeles : SAGE, 2018.
Fathurrohman, M. dan Sulistyorini. Belajar & Pembelajaran: Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. Cet.I .Yogyakarta: Penerbit Teras, 2012
McCarten, Jeanne “Teaching Vocabulary: Lesson from the Corpus, Lesson for the Classroom. USA: Cambridge University Press, 2007.
Mukrimah,. Sifa Siti. 53 Metode Belajar dan Pembelajaran: Plus Aplikasinya. Bandung: UPI, 2014.
Nuryadi, dkk. Dasar – dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Sibuku Media, 2017.
Penyusun Kamus Pusat Bahasa, Tim. Kamus Besar Bahasa Indonesia:Pusat Bahasa Dept.Pendidikan Nasional. Jakarta: Pusat Bahasa, 1997.
Sagar Fenton, Beth dan Lizzy McNeill, “How many words do you need to speak a language?”, dalam https://www.bbc.com/ Diakses 31 Maret 2021.
Siyoto, Sandu dan M. Ali Sodik. Dasar Metodologi Penelitian Penelitian. Cet.I. Yogyakarta: Literasi Media Publishin, 2015.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Cet.XIII. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2013.
Sukiman, Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep Dasar Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia, 2018.
Susanto, Heri dan Helmi Akmal, Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi: Konsep Dasar, Prinsip Aplikatif, dan Perencangannya.Banjarmasin: FKIP UNLAM, 2019.
Susilana, Rudi dan Cepi Riyana, Media Pembelajaran: Hakekat, Pengembangan. Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima, 2009.
Syafril. Statistik Pendidikan. Cet.1. Jakarta: Penerbit Kencana, 2019.
Team Indigo Rose Software Design Corp, Rudi.Team. Autoplay Media Studio 8. Canada: Indigo Rose Software Design Corporation, 2010.
Vidia Sari, Heni dan Hary Suswanto, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Komputer Jaringan Dasar Program Keahlian Teknik Komputer Dan Jaringan.”, dalam Jurnal Pendidikan Teori Penelitian dan Pengembangan edisi No.7, Vol.II, 2017.
Wahyudi, Imam. Ada apa dengan bahasa Arab?. Cet.I .Surabaya: Penerbit Pustaka Syabab, 2013.
Warson, Achmad Munawwir dan Muhammad Fairuz. Kamus Al – Munawwir versi Indonesia – Arab. Surabaya: Pustaka Progressif, 2007).
Widayanto, “The Role Of Teaching Media In Learning Language”. Balai Diklat Kemenag . Surabaya 14 Maret 2015
Yaumi, Muhammad . Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group, 2018.
Akbar, Amin dan Nia Noviani, “Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia”, dalam Jurnal Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Univ.PGRI Palembang, 2019.
Alqahtani, Mofareh ,“The Importance Of Vocabulary in Language Learning And How To Be Taught”, dalam International Journal of Teaching and Education edisi No.3, Vol. III, 2015.
Demirsoy, Adem, Orhan Dikener dan Enderhan Karakoç, “Axes Concept Of Democratic Rethinking The Local Media.” Dalam Journal of International Scientific Publications: Media and Mass Communication, University of Selcuk, Vol. II, 2013
Hasanah, Hasyim “Teknik-Teknik Observasi”, dalam JurnalAt-Taqaddum,edisi No. 1, Vol.8, Juli 2016
Irdianto, Wirda dkk. “Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Autoplay Media Studio 8”, dalam Jurnal Karinov edisi no. 2, Vol. II, Mei 2019
Joesyiana, Kiki “Penerapan Metode Pembelajaran Observasi Lapangan (Outdor Study) Pada Mata Kuliah Manajemen Operasional”, dalam Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR edisi no. 2, Vol. VI, 2018
Kamusella, Tomasz. "The Arabic Language: A Latin of Modernity?”, dalam Journal of Nationalism, Memory & Language Politics edisi No. 2, Vol. XI, 2017
Maliya, Nurul dan Mudafiq Riyan Pratama, “Sistem Deteksi Jenis Kata dalam Bahasa Arab Dengan Menggunakan Algoritma Light Stemming.” Dalam Jurnal Pendidikan Univ.Muhammadiyah Jember.
Masrai, Ahmed & James Milton, “How many words do you need to speak Arabic? An Arabic vocabulary size test”, dalam The Language Learning Journal, 2017.
Siljanovska, Liljana dan Vlera Ejupi, “The Effects Of Media On Politics: Persuasion And Political Propaganda In The Media Reality” dalam Journal of International Scientific Publications: Media and Mass Communication, South East European University, Macedonia, Vol. II, 2013.
Sunhaji, “Konsep Manajemen Kelas dan Implikasinya dalam Pembelajaran”, dalam Jurnal Kependidikan, FITK dan Pascasarjana IAIN Purwokerto, No.2 , Vol. II, 2014
Stein-Smith, Kathleen” Foreign Languages: A World of Possibilities” dalam International Journal of Language and Linguistics No. 4, Vol.IV, 2017
Taluke, Dryon Ricky S. M Lakat dan Amanda Sembel, Analisis Preferensi
Masyarakat Dalam Pengelolaan Ekosistem Mangrove Di Pesisir Pantai Kecamatan Loloda Kabupaten Halmahera Barat.” dalam Jurnal Spasial Univ. Sam Ratulangi edisi No.2 ,Vol.VI, 2019.
Published
2022-10-10
How to Cite
Mustamin, M., Hasanah, N., & Syarifaturrahmatullah, S. (2022). Efektifitas Autoplay dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata pada Siswa MTs At Taqwa Harapan Baru Samarinda. Borneo Journal of Primary Education, 2(3), 139-155. https://doi.org/10.21093/bjpe.v2i3.5596

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2