Rashid Rida dan Fahaman Baru Islam

  • Ahmad Nabil Amir International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC-IIUM)
Keywords: Rashid Rida, al-Manar, islah, al-‘Urwatul Wuthqa, Muhammad Abduh

Abstract

Kertas ini berusaha meneliti fikrah pembaharuan Sayid Muhammad Rashid Rida dan perjuangannya dalam melanjutkan rencana pembaharuan Muhammad Abduh dan cita-cita reform yang diperjuangkannya dengan Sayid Jamal al-Din al-Afghani pada penghujung abad ke 19. Ini digerakkan dalam jaringan intelektual yang berpengaruh di Mesir pada awal kurun ke 20 lewat majalah al-Manar yang menjadi corong dalam menggulirkan pemikiran reform dan menyebarkan idea-idea islah yang dibawa al-Afghani dan Abduh dalam majalah al-‘Urwatul Wuthqa yang terbit di Paris. Pembaharuan yang cukup signifikan yang dibawa Rida adalah dalam penghasilan karya tafsir yang bercorak adabi ijtima‘i yang dimuatkan dalam majalah al-Manar yang membawa pemikiran rasional dalam tafsir dan menjadi katalis dalam membawa perubahan dan menyatukan kekuatan akal dan wahyu secara tuntas. Kertas ini menyimpulkan bahawa Rashid Rida merupakan antara sosok terpenting dalam modernisme Islam yang telah memberikan sumbangan yang penting dalam kebangkitan Islam dan pengembangan tradisi intelektualnya di abad moden. 

Author Biography

Ahmad Nabil Amir, International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC-IIUM)

associate research fellow

 

References

A. Athaillah. (2006). Rasyid Ridha: Konsep Teologi Rasional dalam Tafsir al-Manar. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Abdul Aziz Mat Ton. (2001). Politik al-Imam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ahmad Syafii Maarif (pengantar) dalam Muhammad Imarah. (2017). Manhaj Islah Imam Muhammad Abduh. Terj. Muhammad Thufail Sayuti, ed. Ahmad Nabil Amir. Kuala Lumpur: Islamic Renaissance Front.

Abdullah Mahmud Syahatah. (1984). Manhaj al-Imam Muhammad ‘Abduh fi Tafsir al-Qur’an al-Karim. Kairo: Matba‘ah Jami‘ah al-Qahirah.

Al-‘Adawi, Ibrahim. (t. th). Rashid Rida al-Imam al-Mujahid. Misr: al-Dar al-Misriyyah li al-Ta’lif wa al-Tarjamah.

Al-Marakisyi, Muhammad Salih. (1935). Tafkir Muhammad Rashid Rida min Khilal Majallat al-Manar. Tunis: al-Dar al-Tunisiyyah li al-Nashr.

Al-Qaradawi, Yusuf. (1992). Al-Fatwa bayna al-Indibat wa al-Tashayyu‘ (3rd ed.). Cairo: Dar al-Sahwa.

Al-Salman, Muhammad b. Abdullah. (1988). Rashid Rida wa Da‘wah al-Syeikh Muhammad ibn ‘Abd al-Wahhab. Kuwayt: Maktabah al-Ma‘ala.

Al-Salman, Muhammad b. Abdullah. (1993). Al-Shaykh Rashid Rida al-Salafi al-Muslih 1282-1354/1865-1935. Riyadh: Jami‘at al-Imam Muhammad ibn Sa‘ud al-Islamiyyah, Idarat al-Thaqafah wa al-Nashr.

Al-Samira’iey, Hasib. (1977). Rashid Rida al-Mufassir. Baghdad: Dar al-Risalah li al-Tiba‘ah.

Al-Sharabasi, Ahmad. (1970). Rashid Rida Sahib al-Manar ‘Asruhu wa Hayatuhu wa Masadir Thaqafatuhu. Kaherah: Majlis al-A‘la al-Shu’un al-Islamiyah.

Al-Sharabasi, Ahmad. (1977). Rashid Rida al-Sihafiyy al-Mufassir wa al-Sha‘ir al-Lughawiyy. Kaherah: Majlis al-A‘la al-Shu’un al-Islamiyyah.

Al-Shawabikah, Ahmad. (1989). Muhammad Rashid Rida wa Dawruhu fi al-Hayah al-Fikriyyah wa al-Siyasah. Amman: Dar Amman li al-Nashr wa al-Tawzi‘.

Albert Hourani. (1967). Arabic Thought in the Liberal Age 1798-1939. London: Oxford University Press.

Ali Rahnema (ed.). (2009). Para Perintis Zaman Baru Islam. Bandung: Mizan.

Ammeke Kateman. (2019). Muhammad ‘Abduh and His Interlocutors: Conceptualizing Religion in a Globalizing World. Leiden: Brill.

Anwar al-Jundi. (1977). Tarajim al-A‘lam al-Mu‘asirin fi al-‘Alam al-Islami. (Cairo: Maktabah al-Anglo).

Assad Nimer Busool. (1976). “Shaykh Muhammad Rashid Rida’s Relations with Jamal al-Din al-Afghani and Muhammad ‘Abduh,” The Muslim World, 66: 272-286.

Ana Belen Soage. (2008). “Rashid Rida’s Legacy”, The Muslim World vol. 98, (Jan): 1-23.

Andi Mappiaswan. (2015). “Pemikiran Sayyid Muhammad Rasyid Ridha dalam Pengembangan Islam (Suatu Tinjauan Historis).” Skripsi Sarjana Humaniora, Fakultas Adab dan Humaniora, UIN Alauddin Makassar.

Arief Hariwibowo. (2008). “Tema Pendidikan dalam Empat Esai Rasyid Rida.” Skripsi Sarjana Humaniora, Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya, Universitas Indonesia.

Emad Eldin Shahin. (1993). Through Muslim Eyes: M. Rashid Rida and the West. Virginia: International Institute of Islamic Thought.

Hamka. (1961). Sejarah Perkembangan Pemurnian Ajaran Islam di Indonesia Djakarta: Tintamas.

Hamka. (1970). Said Djamaluddin Al-Afghany: Pelopor Kebangkitan Muslimin Djakarta: Bulan Bintang.

Hamka. (1999). Tafsir al-Azhar, jld. 5, cet. 3. Singapura: Pustaka Nasional.

Iftitah Jafar. (1998). “Modern Qur’anic Exegesis: A Comparative Study of the Methods of Muhammad ‘Abduh and Muhammad Rashid Rida” M.A. Thesis. Institute of Islamic Studies, McGill University, Montreal.

Jonathan A.C. Brown. (2018). Hadith: Muhammad’s Legacy in the Medieval and Modern World. Oneworld.

Kim Quek. (2006). Ke mana, Malaysia?: Tampil ke Reformasi Anwar atau Kekalkan Mahathirisme? Petaling Jaya: SIRD.

Mahmoud Haddad. (1997). “Arab Religious Nationalism in the Colonial Era: Rereading Rashid Rida’s Ideas on the Caliphate”, Journal of the American Oriental Society, 117:2 (Apr.-Jun.), 253-277.

Mahmoud Haddad. (2006). “The Manarists and Modernism: An Attempt to Fuse Society and Religion”, dalam Stephane A. Dudoignon, Komatsu Hisao, Kosugi Yasushi (eds.). Intellectuals in the Modern Islamic World: Transmission, Transformation, Communication (London and New York: Routledge), 55-74.

Mahmoud Haddad. (2013). “Muhammad Rashid Rida”, dalam Islamic Legal Thought: A Compendium of Muslim Jurists, (bab 21), ed. Oussama Arabi, David Powers, Susan Spectorsky. Leiden: Brill, 457-490.

Mohammad Redzuan Othman. (2005). Islam dan Masyarakat Melayu: Peranan dan Pengaruh Timur Tengah. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

M. Quraish Shihab. (2006). Rasionalitas Al-Quran: Studi Kritis atas Tafsir al-Manar, edisi baru (cet. 1). Jakarta: Lentera Hati.

Muhammad Aboukhir Zaki Badawi. (1978). The Reformers of Egypt: A Critique of al-Afghani, ‘Abduh and Ridha. London: Croom Helm.

Muhammad Imarah. (2005). Mencari Format Peradaban Islam (Al-Mashru‘ al-Hadhari al-Islami), terj. Muhammad Yasar, Muhammad Hikam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Muhammad Rasyid Ridha. (t.th.) Tafsir al-Manar, juz. 4. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Mustaffa Abdullah. (2008). “Pengaruh Tafsir al-Manar dan Kesannya kepada Perjuangan Reformis Tempatan Memartabatkan Pendidikan Orang-Orang Melayu.” Jurnal Pengajian Melayu, Jil. 19: 108-125.

Mustaffa Abdullah. (2009). Rasyid Rida Pengaruhnya di Malaysia (cet. 1). (Kuala Lumpur: Penerbit UM.

Nasrudin Yusuf. (2011). “Perbandingan Pemikiran Muhammad Abduh dan Rasyid Ridha Tentang Pendidikan”, Jurnal Sosial Budaya vol. 8, no. 1 (Jan-Juni): 64-85.

Norahida Mohamed. (2013). Muhammad Rashid Rida Pemikir dan Reformis Islam (cet. 1). Kuala Lumpur: DBP.

Norahida Mohamed, et.al. (2017). “Education in the Perspective of Muhammad Rashid Rida”, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7:8, 116-129.

Rasyid Ridha. (2004). Kembara Seorang Reformis (1908-1922), terj. Akmal Khuzairi Abdul Rahman, Al-Mustaqeem Mahmod Radhi, Mohd Farhan Nor Afendi. Kuala Lumpur: Institut Kajian Dasar.

Roswati Nurdin. (2006). “Dekonstruksi Gender Perspektif Rasyid Ridha (Studi Analisis Ayat-Ayat Bias Gender Pada Kitab Tafsir Al-Manar)”, Tahkim vol. xii, no. 2 (dis), 88-103.

Sumper Mulia Harahap. (2014). “Muhammad Rasyid Ridha Antara Modernisme dan Tradisionalisme”, Fitrah vol. 8, no. 2 (Juli-Dis), 253-268.

Stephane A. Dudoignon, Komatsu Hisao, Kosugi Yasushi (eds.). (2006). Intellectuals in the Modern Islamic World: Transmission, Transformation, Communication. London and New York: Routledge.

Umar Ryad. (2006). Islamic Reformism and Christianity: A Critical Reading of the Works of Muhammad Rashid Rida and His Associates (1898-1935). Leiden: Brill.

Uriya Shavit. (2015). “Zionism as told by Rashid Rida”, Journal of Israeli History, 34:1, 23-44.

William R. Roff. (1967). The Origins of Malay Nationalism. Kuala Lumpur: University of Malaya Press.
Published
2020-11-30