The Principal's Strategy in Madrasah Development at MTs MIC Samarinda

  • Sukmawati Sukmawati UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Rusdi Rusdi UIN Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: The Principal’s Strategy, Madrasah Development

Abstract

Banyaknya penghargaan yang diterima oleh MTs MIC Samarinda tentunya tidak dapat dipisahkan dari strategi kepala sekolah, sehingga tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi kepala sekolah dalam pengembangan madrasah dan pelaksanaannya. Penelitian ini berjenis kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan model Miles dan Huberman dengan teknik kondensasi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Sumber data primer dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, tiga orang wakil kepala sekolah (bidang kurikulum, kesiswaan, dan sarana-prasarana), serta dua orang guru. Hasil yang diperoleh terkait dengan strategi kepala sekolah, yaitu: (1) Analisis dan pemberian skala prioritas sarana-prasarana. (2) Pengembangan, pelatihan, dan perumusan kurikulum. (3) Mengontrol jalannya program dan evaluasi. (4) Rekrutmen guru menyesuaikan kualifikasi dan pemberian pelatihan setiap tahun. (5) Peningkatan jumlah siswa dan pengelolaan sumber pendapatan dengan baik

 

The many achievements achieved by MTs MIC Samarinda certainly could not be separated from the principal's strategy, so the purpose of this research was to determine the principal's strategy in madrasah development and its implementation. This research was qualitative type with descriptive approach. Data Collection using observation, interview, and documentation techniques. Data analysis using Miles and Huberman models with data condensation techniques, data presentation, and conclusion drawing. The primary data sources in this research are school principals, three vice principals (for curriculum, student affairs, and infrastructure), also two teachers. The results obtained from this research are related to the principal's strategy carried out, which: (1) Analyze and scale infrastructure priorities. (2) Curriculum development, training, and formulation. (3) Control of running programs and evaluation. (4) Recruitment of teachers according to qualifications and given training every year. (5) The increase in the student population is accompanied by the management of sources of income

 

 

Published
2023-06-13
How to Cite
Sukmawati, S., & Rusdi, R. (2023). The Principal’s Strategy in Madrasah Development at MTs MIC Samarinda. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 4(2), 187-199. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v4i2.6709