Penggunaan Strategi Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti

  • Rifa Hadiah SD Negeri Muara Asam-Asam
  • Muchammad Eka Mahmud Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Yunita Noor Azizah Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: Talking Stick Strategy, Learning Outcomes, Classroom Action Research (CAR).

Abstract

This study was motivated by the low student learning outcomes due to the use of traditional learning strategies in delivering PAI materials. The purpose of this study was to determine how the use of talking stick strategy can improve PAI learning outcomes in grade IV students at UPTD SD Negeri Muara Asam-Asam. This research is a classroom action research (PTK) with 4 stages: planning, implementation, observation, and reflection. The research sample was 21 students of class IVb, who followed 2 cycles. Data collection techniques used tests, observation, and documentation. The results showed that the use of the talking stick strategy can improve student learning outcomes, with the average score in cycle I reaching 70 and cycle II increasing to 80. Observation also showed an increase in student activity, from 42% in cycle I to 90% in cycle II. In conclusion, the talking stick strategy is effective in improving PAI learning outcomes.

References

Aenon, N., Iskandar, I., & Rejeki, H. S. (2020). Faktor faktor yang mempengaruhi rendahnya prestasi belajar pendidikan jasmani. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 3(2)
Amal, M. K. (2019). SK Penelitian Kolaboratif 2019.
Al Hakim, R., Mustika, I., & Yuliani, W. (2021). Validitas dan reliabilitas angket motivasi berprestasi. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(4),
Aritonang, K. T. (2008). Minat dan motivasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal pendidikan penabur, 7(10), 1
Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Education and development, 8(2),
Deepublish. Primawati, P., Ambiyar, A., & Ramadhani, D. (2017).
Fajrin, O. A. (2018). Pengaruh Model Talking Stick terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 8(1), 210251
Kristiningtyas, W. (2017). Peningkatan hasil belajar siswa aspek kognitif dan psikomotorik dalam membuat sketsa dan peta wilayah yang menggambarkan objek geografi melalui metode survei lapangan. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1).
Karman, K. (2018). Tafsir ayat-ayat pendidikan
Mania, S. (2008). Observasi sebagai alat evaluasi dalam dunia pendidikan dan pengajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(2), 51
Noviasari, W. (2017). Penggunaan Metode Talking Stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas VI SD Negeri Bumi Rahayu Tahun Pelajaran 2017/2018 (Doctoral dissertation, IAIN Metro).
Noor, T. (2018). rumusan tujuan pendidikan nasional pasal 3 undang-undang sistem pendidikan nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(01).
Octavia, S. A. (2020). Model-model pembelajaran.
Peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa menggunakan metode talking stick. Invotek (Korelasi Minat Berwirausaha dengan Kinerja Praktik Kerja Industri Siswa SMK), 17(1),
Purnomo, B. H. (2011). Metodedan teknik pengumpulan data dalam penelitian tindakan kelas (classroomaction research). Jurnal Pengembangan Pendidikan, 8(1), 210251
Wulandari, D. F. (2016). Metode Talking Stick untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Boga Dasar di SMK N 3 Magelang. Skripsi Fakultas Tekhnik Universitas Negeri Yogyakarta.
Published
2024-06-06
How to Cite
Hadiah, R., Mahmud, M., & Azizah, Y. (2024). Penggunaan Strategi Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Jurnal Sultan Idris Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 171-177. https://doi.org/10.21093/si-ppg.v2i2.10051