Upaya Meningkatkan Output Belajar Peserta Didik Dalam Mata Pelajaran Ekonomi Dengan Penerapan Model Problem Based Learning (PBL)
Abstract
The purpose of the research is to increase the result of economic learning of students in class XI IPS 2 at SMAN 1 Ngoro by the application of the Problem Based Learning model. The research subjects were students of class XI IPS 2 at SMAN 1 Ngoro. This research was conducted in two cycles. Before the activities of cycles I and II, pre-action learning was carried out. Research cycles I and II were both carried out in two meetings. Data collection using student worksheets, observation sheets and tests. Based on the results of data analysis, the result of learning of economic students on APBN and APBD materials showed that there was an increase of 5.56% from cycle I to cycle II. So it can be concluded that the result of economic learning of class XI IPS 2 SMAN 1 Ngoro by the Problem Based Learning (PBL) learning model have increased.
References
Adawiyah, V. R., Bektiarso, S., & Sudarti, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dengan Vee Map Terhadap Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Pada Pokok Bahasan Alat-Alat Optik. Jurnal Phi Jurnal Pendidikan Fisika Dan Fisika Terapan, 3(2), 62. https://doi.org/10.22373/p-jpft.v3i2.13372
Anggraini, C., & Imaniyati, N. (2018). Fasilitas Belajar Dan Manajemen Kelas Sebagai Determinan Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 66. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11766
Arfiani, N. (2019). Studi Analisis Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Dalam Mengembangkan Berpikir Kritis Peserta Didik Di Smp Negeri 1 Palu. Scolae: Journal of Pedagogy, 2(1), 230–237. https://doi.org/10.56488/scolae.v2i1.34
Asrori, & Rusman. (2020). Classroom action reserach pengembangan kompetensi guru. In Pena Persada.
Dirgatama, C. H. A., Th, D. S., & Ninghardjanti, P. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Mengimplementasi Program Microsoft Excel Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Administrasi Kepegawaian Di Smk Negeri 1 Surakarta. Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 1(1), 36–53. https://jurnal.uns.ac.id/JIKAP/article/view/19138
Djariyo, Ihtiya Kusuma Dewi, R. M. S. (2015). Model Problem Based Learning Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Di Sekolah Dasar. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 3(2), 302–307. https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v5i2.847
Djonomiarjo, T. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(1), 39. https://doi.org/10.37905/aksara.5.1.39-46.2019
Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334–341.
Hamdalia Herzon, H., Budijanto, & Hari Utomo, D. (2018). Pengaruh Problem-Based Learning (PBL) terhadap Keterampilan Berpikir Kritis. Pengaruh Problem-Based Learning (PBL) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis, 3(1), 42–46. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/
Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(3), 5. https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599
Lestari, D. D., Ansori, I., & Karyadi, B. (2017). Penerapan Model Pbm Untuk Meningkatkan Kinerja Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 1(1), 45–53. https://doi.org/10.33369/diklabio.1.1.45-53
Nurfadillah, Y. K. (2020). HUBUNGAN ANTARA KECERDASAN EMOSI DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA SISWA KELAS VII DI SMP N 1 SAMBONG KABUPATEN BLORA. Occupational Medicine, 53(4), 130.
Nurlinda, N. (2019). Penerapan Problem Based Learning Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pelajaran Ekonomi. Niagawan, 8(1), 10. https://doi.org/10.24114/niaga.v8i1.12796
Nurochim, S. R., & Prihatnani, E. (2018). Perbedaan Penerapan Problem Based Learning Dan Discovery Learning Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP N 8 Salatiga. Jurnal Mitra Pendidikan (JMP Online), 2(1), 134–147.
Pamuji, S., & Wiyani, N. A. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis Information and Communication Technology. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 173. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1.42726
Rachmawati, N. Y., & Rosy, B. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah pada Mata Pelajaran Administrasi Umum Kelas X OTKP di SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 246–259. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p246-259
Roihah, R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Ips Menerapkan Model Kooperatif Tipe Jigsaw Kelas Iv Sd Pontianak Tenggara. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 6(5), 214838.
Saleh, K. (2021). Blended Learning as a Developmental Model Strategy of Teaching and Learning in Islamic Universities in Indonesia. Dinamika Ilmu 21(2), 463-475. https://doi.org/10.21093/di.v21i1.3809
Sudiarta, I. B. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Student Team Achievement Division (STAD) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar PKn. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 2(2), 120–132. https://doi.org/10.47532/jis.v2i2.68
Suwena, K. R., & Meitriana, M. A. (2018). Organisasi Salah Satu Faktor Pendukung Prestasi Belajar Mahasiswa. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(2), 62–68. https://doi.org/10.23887/ekuitas.v6i2.16301
Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114
Syam. (2020). Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series 3 (3) (2020) 2050-2055 The relationship between the Problem Based Learning (PBL) model with student learning outcomes. 3(3), 2050–2055. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Teni, N. W. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn melalui Model Pembelajaran Berbasis Portofolio. Journal of Education Action Research, 3(1), 16. https://doi.org/10.23887/jear.v3i1.17082