Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Materi Koperasi Melalui Permainan Edukatif Finding Treasure Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning

  • Eva Trisnawati Universitas Negeri Surabaya
  • Riza Yonisa Kurniawan Universitas Negeri Surabaya
  • Endar Wahyuningtyas SMA Negeri 1 Gedeg
Keywords: Freedom to learn, PBL, Finding treasure, Student learning outcomes

Abstract

Education is a learning activities to develop according to the times, such as freedom to learn  which emphasizes 21st century learning. 21st century learning is inseparable from learning in literacy skills, knowledge analysis, and use the tecnology in the learning process. researchers combined learning models with technology to suit the student centered in this study. This research uses collaborative classroom action research with instruments on student learning outcomes from pre test and post test scores.The result of the analysis achievement of student learning outcome seen from the first cycle is 80,56% with an average value of 80,83 and the second cycle with a percentage of 97,22% with an average value of 86,87. From these results it can be seen that the application of a problem based learning using educational media of finding treasure games can improve student learning outcomes.

References

Abbott, D. (2019). Game-based learning for postgraduates: an empirical study of an educational game to teach research skills. Higher Education Pedagogies, 4(1), 80–104. https://doi.org/10.1080/23752696.2019.1629825

Abdullah Ridwan sani. (2014). pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013. Bumi Aksara. 62.

Anjelina Putri, A. A., Swatra, I. W., & Tegeh, I. M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iii Sd. Mimbar Ilmu, 23(1), 53–64. https://doi.org/10.23887/mi.v23i1.16407

Ardani, P. P. (2022). Permainan Harta Karun Untuk Mengenal Konsep Ruang Bagi Anak Usia 5-6 Tahun. 131–137.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas: PT Bumi Aksara. Book, 1–259.

Djonomiarjo, T. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(1), 39. https://doi.org/10.37905/aksara.5.1.39-46.2019

Fitria, H., Kristiawan, M., Rahmat, N., Jend Ahmad Yani, J., Gotong Royong, L., Palembang, K., Selatan, S., Wr Supratman, J., Limun, K., Bangka Hulu, M., Bengkulu, K., Manajemen Pendidikan, J., & PGRI Palembang Jl Jend Ahmad Yani, U. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. Abdimas Unwahas, 4(1). https://doi.org/10.31942/ABD.V4I1.2690

Hadi, N. F. (2021). Analysis of The Relationship Between “Merdeka Belajar” and The Progressivism Philosophy. Almufi Journal of Measurement, Assessment, and Evaluation Education (AJMAEE), 106-114

Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pola Bilangan Di Kelas Vii Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63–74. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.342

N. Annisa, C. Oktavia, Y.Elga, R. T. (2021). Permainan Berburu Harta Karun Tentang Siaga Bencana Gempa Bumi Dan Tsunami Di Panti Asuhan Sayyidah Adawiyyah Kota Padang Tahun 2021. Jurnal Abdimas Saintika, September.

Pebriani, D. (2021). Dengan, Media Pembelajaran Game Pencarian Harta Karun Pada Trigonometri Pendekatan Kontekstual. http://repository.unimus.ac.id/4650/

Peraturan Menteri Nomor 9 Tahun 2022 tentang Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 9 Tahun 2022 tentang Evaluasi Sistem Pendidikan oleh Pemerintah Pusat dan Pemerintah Daerah terhadap Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Da. (n.d.). Retrieved May 21, 2023, from https://jdih.kemdikbud.go.id/detail_peraturan?main=3080).

Prawoto, E. C., Nurhadi, T., Kulup, L. I., Ardhianti, M., Artikel, I., Kata, A., Pelatihan, :, Penelitian, P., & Kelas, T. (2021). Pelatihan Penulisan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru SMP-SMA di Kecamatan Waru, Sidoarjo. Kanigara, 1(2), 158–164. https://doi.org/10.36456/Kanigara.V1I2.4063

Rohmah, C. N., & Setiani, R. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Materi Sistem Gerak pada Manusia Siswa Kelas VIII SMPN 4 Tulungagung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 5(2), 99–106. https://doi.org/10.23887/jppsi.v5i2.51669

Ruhimat, T. (2013). Tim Pengembang MKDP Kurikulum dan Pembelajaran. Rajawali Pers.

Saleh, K. (2021). Blended Learning as a Developmental Model Strategy of Teaching and Learning in Islamic Universities in Indonesia. Dinamika Ilmu 21(2), 463-475. https://doi.org/10.21093/di.v21i1.3809

Setyowati, M. N. D. (2018). Penerapan Permainan Kreatif Mencari Harta Karun Untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Pada Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak. Pijar Nusantara, 3(2), 111. https://doi.org/10.29407/pn.v3i2.11872

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. ARRUZZ MEDIA.

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/ R&D). Alfabeta.

Ulfah, M. K., Utaminingsih, S., & Fathurrohman, I. (2021). Keefektifan Media Treasure of Science Berbasis Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Tema 8 Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 493. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.38790

Veronica, N. (2018). Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1939

Wicaksono, D., & Iswan, I. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas Iv Sekolah …. Jurnal Holistika, September 2018, 111–126. https://jurnal.umj.ac.id/index. php/holistika/article/view/5362%0Ahttps://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/download/5362/3584

Published
2023-06-10
How to Cite
Trisnawati, E., Kurniawan, R., & Wahyuningtyas, E. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Materi Koperasi Melalui Permainan Edukatif Finding Treasure Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 4(1), 87-98. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v4i2.6548