Perencanaan Strategik dalam Membangun Mutu Pendidikan di Madrasah Syaichona Kholil Teluk Pandan
Abstract
Educational planning within schools especially at Islamic school plays a pivotal role in shaping the academic journey and overall development of students. This article explores various facets of effective educational planning and its significance in fostering a conducive learning environment. Through a comprehensive review of literature and case studies, the article delves into the importance of long-term strategic planning, curriculum alignment, and resource allocation in achieving educational objectives. Additionally, it examines the role of stakeholder engagement and collaboration in the planning process, emphasizing the need for inclusive decision-making to address diverse student needs. Furthermore, the article discusses the integration of technology and data-driven approaches in educational planning, highlighting their potential to enhance efficiency and effectiveness. By elucidating these key elements, this article aims to provide insights and practical strategies for educators and school administrators to optimize educational planning and facilitate holistic student development.
References
Aminuddin, A., & Kamaliah, K. (2022). Perencanaan Pendidikan Agama Islam Kontemporer. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 56–64. https://doi.org/10.46963/aulia.v8i1.540
Armin, A., & Amaluddin, A. (2019). Pengaruh Sertifikasi Guru Terhadap Kompetensi Profesional Guru PAI SMA Negeri di Kabupaten Enrekang: Istiqra` : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(1). https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/165
Avrylian, C. (2022). Pengelolaan Fasilitas Pendidikan.
Bahri, S. (2022). Manajemen Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1754
Banurea, R. D. U., Simanjuntak, R. E., Siagian, R., & Turnip, H. (2023). Perencanaan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(1).
Budiman, S., & Suparjo, S. (2021). Manajemen Strategik Pendidikan Islam. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3),. https://doi.org/10.58258/jisip.v5i3.2197
Dhuka, M. N. (2022). Perencanaan Strategis Mutu Pendidikan Agama Islam. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(4),. https://doi.org/10.7777/jiemar.v3i4.420
Fathoni, A. (2015). Konsep Manajemen Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an. Al-Idarah : Jurnal Kependidikan Islam, 5(2). https://doi.org/10.24042/alidarah.v5i2.785
Fauzan, M. H. (2020). Peningkatan Program Bina Pribadi Islam di SMA Islam Terpadu Granada Samarinda. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 5(3), Article 3. https://doi.org/10.21462/educasia.v5i3.225
Fauzan, M. H. (2023). Pendampingan Konservasi Budaya dalam Mempertahankan Kekayaan Budaya di SMK Teuku Umar Semarang. TAFANI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2).
Fauzan, U., & Pimada, L. H. (2018). ICT-Based Teaching of English at Madrasah Aliyah in Kalimantan. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 5(2), 193–211. https://doi.org/10.15408/tjems.v5i2.10414
Hafidz, A., Ilyasin, M., & Julaiha, S. (2016). Manajemen Sarana Dan Prasarana Pendidikan di MIN 1 Samarinda. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 1(2).
Hariesa, A., Ahmad, S., & Wahidy, A. (2021). Manajemen Hubungan Sekolah dengan Orang Tua Siswa dalam Upaya Peningkatan Kualitas Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6773–6780. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.2047
Harini, H., Sulistianingsih, S., Haryanti, E., Putri, A., & Ripki, A. J. H. (2024). Pengaruh Keterlibatan Orang Tua Dalam Manajemen Pendidikan Terhadap Kesejahteraan Siswa Dan Keluarga. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 3535–3539. https://doi.org/10.31004/cdj.v5i2.27299
Hermawan, D. (2007). Profesionalisasi Dan Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.17509/jap.v5i1.6179
Huda, F. Z. (2017). Pelibatan Orang Tua Dalam Pengelolaan Sekolah Berbasis Komunitas Di Sekolah Dasar Alam Bengawan Solo Klaten. Hanata Widya, 6(4), Article 4.
Ikhwan, A. (2016). Manajemen Perencanaan Pendidikan Islam: (Kajian Tematik Al-Qur’an dan Hadist). EDUKASI: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1).
Jamrizal, J. (2022). Pengaruh Perencanaan, Pengorganisasian dan Pengawasan Terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah (Literature Review Manajemen Pendidikan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1). https://dinastirev.org/JMPIS/article/view/1096
Marhamah, S., Yolanda, A., Sari, R. A., & Nurismilida, N. (2021). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Perguruan Tinggi. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(02). https://doi.org/10.47709/educendikia.v1i2.1023
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. SAGE Publications.
Mubin, F. (2020). Pengembangan Model Perencanaan Pendidikan. OSF. https://doi.org/10.31219/osf.io/5fk6n
Muhamad, H., Efendi, A., & Basori, B. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar Berbasis Teknologi Terhadap Prestasi Belajar Siswa. JIPTEK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik dan Kejuruan, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.20961/jiptek.v12i1.19118
Muna, B. (2022). Manajemen Fasilitas Pendidikan. Artikel Mahasiswa, 93–102. https://doi.org/10.20527/am.v1i1.572
Mustari, M., & Rahman, M. T. (2014). Manajemen Pendidikan. Raja Grafika Persada.
Nawawi, M. S. (2022). Pengaruh Sertifikasi Guru Terhadap Kompetensi, Motivasi Dan Kesejahteraan Guru, Serta Pengaruh Ketiganya Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1), 323–336. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i1.878
Nento, F. (2023). Peran Teknologi dalam Dunia Pendidikan. E-Tech : Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.24036/et.v11i1.123814
Ningsih, A. R., Arianti, R., & Indah, D. (2021). Guru Sebagai Mentor Pada Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. JURNAL MASYARAKAT NEGERI ROKANIA, 2(1), 18–22. https://doi.org/10.56313/jmnr.v2i1.42
Nugroho, I. A., Megawati, I., & Amalia, S. (2022). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Membentuk Budaya Sekolah Di Era Merdeka Belajar. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1(1).
Nurdin, A. (2019). Perencanaan pendidikan sebagai fungsi manajemen. PT RAJAGRAFINDO PERSADA. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/47942
Pardede, R. M., & Aktar, S. (2022). Efektifitas Program Pendidikan Boarding School Terhadap Pembentukan Karakter siswa (Studi di SMA Swasta Advent Pematangsiantar). EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 8(1). https://doi.org/10.30596/edutech.v8i1.9609
Pawero, A. M. D. (2021). Arah Baru Perencanaan Pendidikan Dan Implikasinya Terhadap Kebijakan Pendidikan. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.29062/dirasah.v4i1.177
Prakoso, M. S., Julaiha, S., & Saugi, W. (2018). Kinerja Pegawai Tata Usaha dalam Memberikan Pelayanan Administrasi. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 3(3.
Ramdhany, N. A. R., Yulastri, W., & Solina, W. (2021). Kontribusi Kegiatan Mentoring Terhadap Pembentukan Karakter Kerja Keras Peserta Didik Kelas VIII di SMP-IT Adzkia Padang. EDU SOCIETY: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.56832/edu.v1i1.14
Rifaid, R. (2023). Penerapan Kegiatan Mentoring untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Merancang dan Menggunakan Media Pembelajaran di SMPN 2 Bolo Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3, 40–56. https://doi.org/10.53299/jppi.v3i1.289
Rindayani, E., Kartono, K., Suparjan, S., Hamdani, H., & Asmayani, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Berbasis Powerpoint Animasi untuk Kelas V SDIT Al Mumtaz Pontianak. ISLAMIKA, 5(1). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika/article/view/2763
Rohmawati, O., Poniyah, P., & Adiyono, A. (2023). Implementasi Supervisi Pendidikan Sebagai Sarana Peningkatan Kinerja Guru Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(3.
Saadillah, S., & Fauzan, M. H. (2024). Teaching English Speaking through Discourse in the State Islamic Universities in Borneo. Indonesian Journal of EFL and Linguistics, 277–286. https://doi.org/10.21462/ijefl.v9i1.639
Said, S. (2023). Peran Teknologi Digital Sebagai Media Pembelajaran Di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi : Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2). https://doi.org/10.33627/pk.62.1300
Santoso, N. P. L., Durachman, Y., Watini, S., & Millah, S. (2021). Manajemen Kontrol Akses Berbasis Blockchain untuk Pendidikan Online Terdesentralisasi. Technomedia Journal, 6(1 Agustus), 111–123. https://doi.org/10.33050/tmj.v6i1.1682
Sari, M. (2019). Strategi Implementasi Manajemen Mutu Terpadu (MMT) dI SDN SN Kebun Bunga 4 Banjarmasin. EDUCASIA: Jurnal Pendidikan, Pengajaran, Dan Pembelajaran, 4(1). https://doi.org/10.21462/educasia.v4i1.34
Sarwanti, S., & Ratnaningsih, E. (2018). Pembentukan Guru Berkarakter dengan Meningkatkan Kompetensi Pedagogis Mahasiswa Calon Guru Melalui Peer Mentoring. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 17–24. https://doi.org/10.31603/edukasi.v0i0.2347
Setiawan, I. (2021). Boarding School Sebagai Solusi Penguatan Karakter Religius Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2.
Setiyowati, A., Salsabila, U. H., Zulaika, R., Arista, V. A., & Santoso, Y. W. (2020). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Penggunaan E-Learning Sebagai Platform Pembelajaran Dimasa Pandemi C0vid-19. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2). https://doi.org/10.33650/edureligia.v4i2.1497
Siahaan, S., & Martiningsih, R. (2008). Seputar Sertifikasi Guru. Jurnal Teknodik, 090–106. https://doi.org/10.32550/teknodik.v12i1.423
Simarmata, S. W. (2018). Hubungan Keterlibatan Orangtua Dengan Perencanaan Karir Siswa Kelas Xi Smk Swasta An-Naas Binjai Tahun Pelajaran 2018/2019. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(1), ttps://doi.org/10.37755/sjip.v4i1.91
Siswandari & Susilaningsih (2013). Dampak Sertifikasi Guru terhadap Peningkatan Kualitas Pembelajaran Peserta Didik. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 19(4), Article 4. https://doi.org/10.24832/jpnk.v19i4.305
Siswanto. (2008). Program Sertifikasi Guru (Antara Tuntutan Kesejahteraan dan Kualitas). TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2). https://doi.org/10.19105/tjpi.v3i2.238
Sitopu, J. W., Pitra, D. H., Muhammadiah, M., Nurmiati, A. S., Purba, I. R., & Sari, M. N. (2023). Peningkatan Kualitas Guru: Pelatihan Dan Pengembangan Profesional Dalam Pendidikan. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 13441–13447. https://doi.org/10.31004/cdj.v4i6.23718
Solehudin, U. (2020). Supervisi Kolaboratif dapat Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2). https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.29090
Sudarni, S. (2022). Keterlibatan Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter (Disiplin dan Tanggung Jawab) Siswa UPT SDN 24 Binamu Kabupaten Jeneponto. Social Landscape Journal, 3(2), 32–43. https://doi.org/10.56680/slj.v3i2.33845
Wiono, W. J., & Yolida, B. (2021). Peningkatan Profesionalitas Guru IPA melalui Pelatihan Pengembangan Instrumen Assessment Kemampuan Metakognitif Berbantuan Media ICT. Al-Mu’awanah, 2(2). https://doi.org/10.24042/almuawanah.v2i2.10442