Husnuzzhan terhadap Efikasi Diri pada Mahasiswa UIN Antasari dalam Menyusun Skripsi
Abstract
This research is a field research with quantitative research methods. Aims to determine the effect of husnuzzhan on the self-efficacy of UIN Antasari Banjarmasin students in compiling Thesis. The population in this study were active students of UIN Antasari Banjarmasin class of 2016, totaling 651 students. The sampling technique used was purposive sampling, with a total sample of 227 people. Based on the research conducted, the results obtained: 1) The level of self-efficacy in the high category was 62 people (27%), in the medium category as many as 163 people (70.9%), and in the low category as many as 2 people (0,9%). 2) The level of husnuzzhan in the high category was 164 people (71,3%), in the medium category as many as 63 people (27,4%), there were no students ib the low category. 3) Husnuzzhan's contribution to the self-efficacy of UIN Antasari Banjarmasin students in the preparation of Thesis with a significance value of 0.000 (P < 0.005) and an effective contribution of 47.2%. Ha is accepted and there is a positive relationship, namely: the higher the husnuzzhan, the higher the self-efficacy, and vice versa.
References
Angriani, Yosi. 2019. “Hubungan Husnudzon dengan Penyelesaian Masalah dalam Mengerjakan Skripsi pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Islam Riau.” Skripsi, Riau: Universitas Islam Riau.
Bangun, Estorina Br. 2018. “Efikasi Diri Mahasiswa Penyusunan Skripsi (Studi Deskripsi Kuantitatif pada Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Universitas Sanata Darma Yogyakarta Angkatan 2014).” Skripsi, Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Dewi, Ni Made Betti Retricia Surya, dan dkk. 2019. “Tingkat Depresi Mahasiswa yang Sedang menyusun Skripsi di Fakultas Kedokteran Universitas Udayana Tahun 2019.” Arc. Com. Health 6 (2).
Efendi, Rohmad. 2013. “Self-Efficacy : Studi Indigenous pada Guru Bersuku Jawa.” Journal of Social and Industrial Psychology 2 (2).
Fadhila, Mahdia. 2015. “Pelatihan Islamic-Positive Self Talk sebagai Upaya meningkatkan Self-Efficacy pada Alumni UIN Antasari Banjarmasin (studi Eksperimen).” Artikel Penelitian, Banjarmasin: UIN Antasari.
Ghufron, M. Nur, dan Rini Risnawita S. 2020. Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Kurniawati, Devi. 2016. “Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kemandirian Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Se-Kecamatan Srandakan Bantul Yogyakarta Tahun Ajaran 2015/2016.” Skripsi, Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.
Miriyanti, Sri. 2018. “Hubungan Husnuzzhan terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas VIII MTs Al-Ikhwan Banjarmasin.” Skripsi, Banjarmasin: Fakultas Ushuluddin dan Humaniora UIN Antasari Banjarmasin.
Muing, Ratna Dilla. 2021. “Pengaruh Self-Efficacy terhadap Penyelesaian Tugas Akhir Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ushuluddin, Adab dan Dakwah IAIN Palopo).” Skripsi, Palopo: Fakultas Ushuluddin, Adab dan Dakwah IAIN Palopo.
Mulyatiningsih, Endang. 2011. Riset Terapan Bidang Pendidikan dan Teknik. Yogyakarta: UNY Press.
Nurhakim, Ifnu. 2018. “Hubungan Tawakal dengan Stres Mahasiswa Jurusan Psikologi Islam Fakultas Ushuluddin dan Humaniora Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin dalam Penyususnan Skripsi.” Skripsi, Banjarmasin: Fakultas Ushuluddin dan Humaniora UIN Antasari Banjarmasin.
Purnamasari, Mega Isvandiana. 2014. “Hubungan Self-Efficacy, dan Motivasi Berprestasi dengan Kecemasan Mahasiswa yang Sedang Mengerjakan Skripsi.” Skripsi, Surakarta: Universitas Muhammadiyyah Surakarta.
Putri, Resha Karina. 2018. “Hubungan antara Khusnudzon dan Resiliensi Penyintas Bencana Longsor.” Skripsi, Yogyakarta: Fakultas Psikologi dan Ilmu Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia
Rizki, Avuan Muhammad. 2018. 7 Jalan Mahasiswa. Jawa Barat: CV. Jejak.
Rochmah, Siti Ainur. 2019. “Pengaruh Bimbingan Konseling Islam dengan Terapi Husnudzon terhadap Peningkatan Self-Esteem pada SiswaSMP Al-Manshur Candi Sidoarjo.” Skripsi, Surabaya: Fakultas Dakwah dan Komunikasi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.
Rosidah, Ida. 2021. “Hubungan Tingkat Stres Dengan Motivasi Menyelesaikan Skripsi pada Mahasiswa Tingkat Akhir Program Studi Tadris Matematika.” Skripsi, Jambi: Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Rusitayanti, N.W.A. 2021. “Faktor-Faktor Kesulitan Mahasiswa Menyusun Skripsi pada Prodi Penjaskesrek FKIP Universitas PGRI Mahadewa Indonesia di Era Adaptasi Kebiasaan Baru Tahun 2021.” Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia Vol. 12 No. 2.
Rusydi, Ahmad. 2012. “Husn Al-Zhann: Konsep Berpikir Positif dalam Perspektif Psikologi Islam dan Manfaatnya Bagi Kesehatan Mental.”Jurnal Proyeksi Vol. 7 No. 1.
Sari, Novi Kartika. 2017. “Konseling Rational Emotive Behavior Therapy Berbasis Husnudzhan Guna Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X MAN Madiun.” Tesis, Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Wardani, Rika. 2016. “Hubungan Efikasi Diri Terhadap Stres Mahasiswa Fakultas Ushuluddin dan Humaniora IAIN Antasari Banjarmasin dalan Pembuatan Skripsi.” Skripsi, Banjarmasin: Fakultas Ushuluddin dan Humaniora UIN Antasari Banjarmasin.
Yucel, Salih. 2014. “The Nationof ‘Husnu’l Zann’ or Positive Thinking in Islam : Medieval Perspective.” International Jurnal of Humaniora and Social Science 4 (6).
Yuniasih, Anggun. 2017. “Pengaruh Husnuzzan terhadap Psychological Well-Being pada Remaja di Panti Asuhan PSM (Pesantren Sabilil Muttaqin) Tulungagung.” Skripsi, Tulungagung: Fakultas Ushuluddin, Adab dan Dakwah IAIN Tulungagung.
Authors who publish articles in TAUJIHAT: Jurnal Bimbingan Konseling Islam agree to the following conditions:
- Authors own the article's copyright and grant the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution – ShareAlike Licence.
- Authors may enter into separate additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during the submission process, as this can lead to productive exchange and earlier and more extraordinary citation of the published work.