Efektivitas Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam dengan Menggunakan Multimedia Autoplay di Kelas XI Madrasah Aliyah Kota Samarinda

  • Rumainur Rumainur IAIN Samarinda
  • Abdul Razak IAIN Samarinda
Keywords: The History of Islamic Cuture, Multimedia Autoplay

Abstract

The history of Islamic culture is one of the subjects that emphasizes more on historical stories. Multimedia autoplay is one of the media that helps SKI learning more interesting and innovative, not just to present conventional learning. This is in accordance with the development of the industrial revolution era 4.0. The purpose of this research was to determine the effectiveness of learning outcomes of the history of Islamic culture by using multimedia autoplay in class XI Madrasah Aliyah Samarinda City. This type of research used in this research is quasi-experimental design with pretest-posttest control group design. The population in this research were all Madrasah Aliyah, Samarinda City, East Kalimantan Province and the samples used in this research were two classes from three schools namely MAN 2 Samarinda, MA Terpadu Al Uswah, and MA Al Mujahidin with the purposive sampling technique. Data collection techniques used are tests and documentation. The data analysis technique used is the t test with the prerequisites for normality tests using Kolmogorov Smirnov and homogeneity tests using Levene's. Judging from the average learning outcomes, the results of this research are that using Multimedia Autoplay is greater than the conventional method. Thus the used of Multimedia Autoplay is effective against learning outcomes of the history of Islamic culture in Madrasah Aliyah, Samarinda City.

References

Alfan, Moch dan Sulistio, Edy. Perbandingan Media Pembelajaran (Autoplay Media Studio) Sebagai Alat Bantu Pembelajaran Memperbaiki CD Player Siswa Kelas XI di SMK Negeri 3 Surabaya. Dalam Jurnal Pendidikan Tekni Elektro, Volume 04, Nomor 01 Tahun 2015.

Alfin, Jauharoti. Pengembangan Materi sejarah Kebudayaan Islam Sebagai Bahan Ajar Literasi Membaca di Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Islamic Education Studies, Vol.7, No.1, 2019.

Agustini, Putu Putri dkk. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media Audi Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Menyimak Tema Sejarah Peradaban Indonesia Pada Siswa Kelas V SDN 8 Sumerta, e-Joournal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol 4 No 1. 2016.

Bisri, Khasran. Strategi Guru Sejarah Kebudayaan Islam Dalam Merekonstruksi Materi Tentang Penerangan Dalam Perdaban Islam di MA Ali Maksum Krapyak Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol XIII No 2. 2016.

Budiyono. 2013. Statistika Untuk Penelitian. Surakarta: Sebelas Maret University Press.

Daryanto, Media Pembelajaran, Yogyakarta: Gava Media, 2010.

Fitria, Dini dan Johan Andriesgo. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Powerpoint Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Bidang Studi Sejarah Kebudayaan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol 5 No 2. 2019.

Fitriani, Okta dkk. Development of Interactive Learning Media Using Autoplay Studio 8 for Hydrocarbon Material of Class XI Senior High School. . Journal of Educational Sciences Vol 4 No 2. 2020.

Idris. Efektivitas Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, Vol.1, No.2 2015.

Indriani, Nelly dan Irwan Setiawan. Membangun Game Edukasi Sejarah Walisongo. Jurnal Ilmiah Komputer dan Informatika (KOMPUTA) Vol I no 2. 2018.

Ikhwanul Muslimin, Muhammad. Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Kelas II SD. E- Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan Vol. VI Nomor 1 Tahun 2017.

Kholis, R. Ahmad Nur. Analisis Tingkat Kesulitan Soal Pada Buku Sejarah Kebudayaan Islam Kelas 8 Kurikulum 2013, Jurnal Penelitian Ilmiah INTAJ, Vol 01, No 02, 2017.

Kurniawati, Ayu. Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Microsoft Power Point, Yogyakarta: UIN Yogyakarta, 2011

L. Siberman, Melvin. Active Learning 101 strategies to Teach Any
Subject. (Allyn and Bacon, Boston, 1996). Penerjemah, Raisul Muttaqien, Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa Cendekia, 2014.

Jannah, Miftahul. Development of Interactive Learning Media using Autoplay Media Studio 8 for Colloidal Chemistry Material. JES Journal of Educational Sciences, Vol 3 No 1, 2019.

Muna, Ani Roisatul. Analisis Materi Buku Siswa Sejarah Kebudayaan Islam Kelas IX MTs Terbitan Kemenag Dalam Kurikulum 2013. EDISI: Jurnal Edukasi dan sains Vol 2 No 1, 2020.

Putrawangsa, Susilahudin., Uswatun Hasanah, Integrasi Tekhnologi Digital Dalam Pembelajaran Di Era Industri 4.0, Jurnal TATSQIF Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Vol 16 Nomor 1 Juni 2018.

Razak, Abdul dan Rumainur. Efektivitas Penggunaan Multimedia Auto Play Etnik Kalimantan Timur Terhadap Hasil Belajar Matematika SD Fastabiqul Khairat Kelas VI di Kota Samarinda. JMIE: Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 2(1), 2018.

Riffriyanti, Eni. Variasi Metode Pembelajaran SEjarah Kevudayaan Islam (SKI) di MTS Miftahul Ulum Weding Bonang Demak, Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, Vol 2,No 2. 2019.

Roffiq, Ainoer dkk. Media Musik dan Lagu dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia Vol. 2 Nomor 2 Tahun 2017.

Setiawan, Agus. “Implementation of Islamic Education Study Program Learning Based on Blended Learning in the Industrial Era 4.0 at IAIN Samarinda,” Dinamika Ilmu 19, no. 2 (December 15, 2019): 305–21, https://doi.org/10.21093/di.v19i2.1781.

____________ “Merancang Media Pembelajaran PAI di Sekolah (Analisis Implementasi Media Pembelajaran Berbasis PAI),” Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan dan Kemasyarakatan, December 1, 2019.

Setyawan, Dedi., Andini Dwi Arumsari, Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. EDUCULTURAL: International Journal of Education, Culture and Humanities. Vol 1, No.2 2019.

Sofi, Euis. Pembelajaran Berbasis E-Learning Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Negeri. Dalam Jurnal TANZHIM Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Vol. 1 No.1 Tahun 2016.

Sudjana, N. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

Usman, Basyiruddin dan Asnawir Media Pembelajaran, Jakarta: Ciputat Pers, 2002.

Wijaya, Inesa. Lusia Rakhmawati. Pengembangan media Pembelajaran Autoplay Media Studio Pada Mata Pelajaran Perekayasaan Sistem Audio di SMK Negeri 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tekhnik Elektro, Vol 4 no 3 Tahun 2015.
Published
2020-06-20
How to Cite
Rumainur, Rumainur, and Abdul Razak. 2020. “Efektivitas Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Dengan Menggunakan Multimedia Autoplay Di Kelas XI Madrasah Aliyah Kota Samarinda”. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education) 8 (1), 1-14. https://doi.org/10.21093/sy.v8i1.1857.