Efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe TGT (Teams Games Tounament) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII di MTs Nabil Husein Samarinda

  • Marajo Marajo IAIN Samarinda
  • Mustamin Mustamin IAIN Samarinda
  • Arina Ilma Haque IAIN Samarinda
Keywords: Cooperative Learning, Teams Games Tournament, Learning Outcomes

Abstract

The purpose of this study was to determine how the effect of using animation movies on the understanding of Qowaid Shorof of class XII students of the Department of Religion at Madrasah Aliyah Negeri 2 Samarinda. This research is a quantitative research. The sampling technique in this study was a saturated sample, namely the entire population was used as a sample, namely 44 students of class XII Department of Religion at MAN 2 Samarinda. The research instruments used in this study were questionnaires filled out by students and also the results of students' test scores. Based on the results of data analysis using the Chi Square formula (x2hit) = 27.47 then consulted with the price (x2tab), at the 5% significance level with db = 4, namely at the 5% significance level (x2tab) = 9.4887. This shows that (x2hit) is greater than (x2tab). Thus, Ha is accepted and H0 is rejected. So it can be seen that there is an effect of using animation movies on Shorof's understanding of class XII students of the Department of Religion at Madrasah Aliyah Negeri 2 Samarinda.

References

أيوب دخل الله، التعلم ونظرياته، بيروت: دار الكتاب العلمية، ٢٠١٥.
أحمود الربيعي و الاخرون، نظريات التعلم والعمليات العقلية. بيروت: دار الكتب العلمية، 2013.
الخفاف، إيمان عباس. التعلم التعاوني. عمان: دار المناهج للنشر و التوزيع، 2013.
الفاخري، سالم عبد الله. التحصيل الدراسي. عمان: مركز الكتاب الأكاديمي، 2018.
Afandi, Muhammad dkk., Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah, Semarang: UNISSULA Press, 2013.
Arikunto, Suharsimi. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2016.
Brito, Silvio Manuel. Cooperative learning: The foundation for active learning. Active learning—Beyond the future. Landon: IntechOpen, 2018.
Emzir. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2013.
Fathurrohman, Muhammad. Belajar dan Pembelajaran Modern. Yogyakarta: Garudhawaca, 2017.
G.Y., Ida Ayu. Evaluasi Pembelajaran. Denpasar: UNHI Press, 2019.
Ghony, M. Djunaidi dan Fauzan Almanshur, Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif. Malang: UIN-Malang Press, 2016.
Hidayat, Aziz Alimul. Menyusun Instrumen Penelitian & Uji Validitas Reliabilitas. Surabaya: Health Book, 2021.
Hikmawati, Fenti. Metodologi Penelitian. Depok: Rajawali Pers, 2017
Kadir dkk., Pembelajaran Matematika dalam Era Revolusi Industri 4.0. Universitas Halu Oleo Press,2019.
Ovan and Andika Saputra. Aplikasi Uji Validitas dan Reliabelitas Instrumen Penelitian Berbasis Web. Takalar: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia, 2020.
Priansa, Donni Juni . Pengambangan Strategi dan Model Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia, 2017.
Rusman. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers, 2016.
Sani, Ridwan Abdullah. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 2016.
Slavin, Robert E. Cooperative Learning – Teori Riset dan Praktik, Bandung: Nusa Media, 2015.
Sudijono, Anas. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo:1998.
Sudjana, Nana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2012.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.
Sugiyono. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2015.
Sutiah. Teori Belajar dan Pembelajaran. Sidoarjo: CV NLC, 2016.
Umar, Husein. Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2013.
Wekke, Ismail Suardi. Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah. Yogyakarta: Deepublish, 2016.
Yusuf, Muhammad and Lukman Daris. Analisis Data Penelitian Teori dan Aplikasi dalam Bidang Perikanan. Bogor: IPB Press, 2018.


المجلة
بهجات، رفعت محمود، والاخرون. "التعلم التعاوني: عناصره واستراتيجيات تطبيقه." مجلة العلوم التربوية-کلية التربية بقنا 37.1 ،2018.
نهاد ساجد عبود السامرائي. استراتيجية التعلم التعاوني (مفهومه، وأهميته، وخطواته). Journal of Surra Man Raa، 2019، 15.58.‎
Rahman, Abdul and Muliana, “Model-Model Pembelajaran Inovatif”, dalam Journal of Pedagogy edisi no. 1, Vol. 1, 2018.
Suroiyah, Evi Nurus and Dewi Anisatuz Zakiyah, "Perkembangan Bahasa Arab di Indonesia.", dalam Jurnal Pendidikan Bahasa Arab no. 1, Vol 3, 2021.
Yassin, Amr Abdullatif, dkk. “Cooperative learning: General and theoretical background”, dalam Advances in Social Sciences Research Journal, no.8, Vol.5, 2018.
Yusup, Febrianawati. “Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif”, dalam Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, No. 1, Vol. 7
Published
2021-08-10
How to Cite
Marajo, M., Mustamin, M., & Haque, A. (2021). Efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe TGT (Teams Games Tounament) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VII di MTs Nabil Husein Samarinda. Borneo Journal of Language and Education, 1(2), 129-139. https://doi.org/10.21093/benjole.v1i2.5569