Development Strategy of Arabic Language Education Program through Alumni Penetration in East Kalimantan Madrasah

  • Khairy Abusyairi Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Syarifaturrahmatullah Syarifaturrahmatullah Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Ahmad Fadhel Syakir Hidayat Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
  • Kautsar Eka Wardhana Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda
Keywords: Development Strategy, Arabic Language Education Program, Alumni Penetration, Madrasah, East Kalimantan

Abstract

The  aim  of  this  research  is  to  determine  the  employment  rate  of  Arabic  language education  graduates  in  Madrasas  across  East  Kalimantan  and  to  understand  the trending  profiles  that  the  job  market seeks  from  graduates  of  the  Arabic  language education  program  in  East  Kalimantan.  The  research  employs  a  mixed  methods approach.  The  study's  population  includes  all  Madrasas  in  East  Kalimantan, encompassing both Madrasah Ibtidiyah, Madrasah Tsanawiyah, and Madrasah Aliyah. This research was conducted in the Arabic language education program of the Faculty of Tarbiyah and Education Sciences, as well as the Madrasas located throughout East Kalimantan, ranging from primary (MI) and middle (MTs) schools to high schools (MA), both  public  and  private.  The  research  was  carried  out  in  nine  different  areas: Samarinda,  Balikpapan,  Penajam  Paser  Utara  (PPU),  Paser  (Tanah  Grogot),  Kutai Kartanegara  (Tenggarong),  Kutai  Barat  (Melak),  Berau,  Bontang,  and  Kutai  Timur (Sangata). The research findings reveal the following the percentage of employment of graduates from the Arabic language education program at FTIK UINSI Samarinda in Madrasas across East Kalimantan is minimal, at approximately 17%. Some teachers responsible for teaching Arabic language subjects are graduates of Islamic Religious Education (PAI).

References

Agusta, Yosina Nur. ‘Hubungan Antara Orientasi Masa Depan Dan Daya Juang Terhadap Kesiapan Kerja Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Di Universitas Mulawarman’. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi 2, no. 3 (2014).
Agustin, Isnaini Salasatun, Ryan Arthur, and Daryati. ‘Analisa Keterserapan Lulusan Program Studi Teknik Bangunan Fakultas’. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil The 6, no. 2 (2017). https://doi.org/10.21009/pensil.6.2.3.CITATIONS.
Budiastuti, Dyah, and Agustinus Bandur. ‘Validitas Dan Reliabilitas Penelitian’. Jakarta: Mitra Wacana Media, 2018.
Creswell, John W, and Vicki L Plano Clark. Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage publications, 2017.
Danuri, Prosa PGSD, Siti Maisaroh, and PGSD Prosa. ‘Metodologi Penelitian Pendidikan’. Samudra Biru (Anggota Biru), 2019.
Husna, Lathifah Al, Ihda Filzafatin Habibah, and Ahmad Fadhel Syakir Hidayat. “تطوير مواد تعليم اللغة العربية على برنامج كانفا لتلاميذ الصف الثامن في المدرسة الثانوية الإسلامية.” Al-Jawhar: Journal of Arabic Language 1, no. 1 (2023): 14–29.
Kbbi, KBBI. ‘Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI)’. Kementerian Pendidikan Dan Budaya, 2016.
Kellermann, Paul, and Gunhild Sagmeister. ‘Higher Education and Graduate Employment in Austria’. European Journal of Education 35, no. 2 (2000): 157–64.
Maryanti, S. ‘Model Perencanaan Tenaga Kerja Berdasarkan Klasifikasi Sektor Di Propinsi Riau’. Jurnal Ekonomi Keuangan Dan Perencanaan … 01 (2021): 64–86.
Maryanti, Sri. ‘Analisis Perencanaan Tenaga Kerja Terhadap Kebutuhan Tenaga Kerja Di Provinsi Riau Tahun 2006-2010’. Pekbis Jurnal 4, no. 1 (2012): 54–62.
———. ‘Hubungan Perencanaan Tenaga Kerja Terhadap Kebutuhan Tenaga Kerja Di Kota Pekanbaru Tahun 2008 Sd 2012’. Pekbis Jurnal Vol 6 No 2, no. HUBUNGAN PERENCANAAN TENAGA KERA DENGAN KEBUTUHAN TENAGA KERJA (2014): 134–46.
Moehadjir, Noeng. ‘Ilmu Pendidikan Dan Perubahan Sosial: Teori Pendidikan Pelaku Sosial Kreatif’. Yogyakarta: Penerbit Rake Sarasin, 1999.
Muhaimin, Pemikiran Pendidikan Islam. ‘Kajian Filosofis Dan Kerangka Dasar Operasionalisasinya’. Cet. I, Jakarta: Mizan, 1993.
Mulyana, Enco. ‘Kurikulum Berbasis Kompetensi, Konsep, Karakter, Dan Implementasinya’. Bandung: Penerbit PT Remaja Rosdakarya, 2002.
Mulyasa, Enco. ‘Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi Dan Implementasi’, 2004.
Paramita, Niken, and Adiloka Sujono. ‘Analisis Kebutuhan Pengguna Lulusan Dan Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Bahasa Inggris Di Fakultas Hukum Universitas Widyagama Malang 1)’, no. Ciastech (2020): 195–204.
Pendidikan Nasional, Menteri. ‘Undang Undang No 20 Tahun 2003 Tentang System Pendidikan Nasional’, 2010.
Sagala, Syaiful. ‘Kemampuan Profesional Guru Dan Tenaga Kependidikan’, 2013.
Sastrohadiwiryo, Siswanto, and Asrie Hadaningsih Syuhada. Manajemen Tenaga Kerja Indonesia. Bumi aksara, 2021.
Suparman, Zamtinah, Marwanti, and Endang Mulyatiningsih. ‘Relevansi Spektrum Pasar Kerja Dengan Program Studi Yang Ada Di SMK Se Kabupaten Bantul’, 2009.
Syamsidar. ‘STUDI KETERSERAPAN ALUMNI DALAM DUNIA KERJA PADA JURUSAN PENDIDIKAN FISIKA FAKULTAS TARBIYAH DAN KEGURUAN UIN ALAUDDIN MAKASSAR ANGKATAN 2008 DAN 2009’, 2017.
Wibawa, Basuki. ‘Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan’. Surabaya: Kertajaya Duta Media, Surabaya, 2005.
Yasmar, Renti, Aidillah Suja, and Ahmad Fadhel Syakir Hidayat. “Pemanfaatan ChatGPT Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis/Maharah Kitabah Berbasis 6C (Critical Thinking, Creativity, Collaboration, Communication, Computational and Compassion).” Al-Jawhar: Journal of Arabic Language 1, no. 2 (2023): 87–104.
Published
2024-06-03
How to Cite
Abusyairi, K., Syarifaturrahmatullah, S., Hidayat, A., & Wardhana, K. (2024). Development Strategy of Arabic Language Education Program through Alumni Penetration in East Kalimantan Madrasah. Borneo Journal of Language and Education, 4(2), 219-231. https://doi.org/10.21093/benjole.v3i2.8246

Most read articles by the same author(s)